حذف بندهای مالیاتی سبب اتلاف منابع و تعویق اجرای طرح مالیاتی می‌شود

۰۲خردادماه،

490bcacc9ebbed44676b37a9f508092f_XL.jpg

رییس امور اجتماعی معاونت برنامه و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: حذف بندهای مالیاتی لایحه بودجه سبب تعویق در اجرای طرح جامع مالیاتی و اتلاف منابع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی‌حیدر نوری با بیان اینکه حذف بندهای مالیاتی لایحه بودجه سبب تعویق طرح جامع مالیاتی می‌شود، گفت: مجلس بدون توجه به آثار مثبت این بندها در اقتصاد کشور و تامین منابع مالی برای اجرای برنامه‌های پیشرفت کشور، این بندها را در کمیسیون تلفیق حذف کرده که این تصمیم علاوه بر تاخیر در اجرای طرح جامع مالیاتی، سبب اتلاف منابع می‌شود.

وی افزود: یکی از چالش‌های عمده پیش روی کشورهای در حال توسعه، تامین و تجهیز منابع برای پیشبرد امور توسعه است و هرقدر این منابع داخل‌زا باشد یعنی از تراوش و کارکرد اقتصادی کشور تامین شوند، هم از پایداری لازم برخوردارست و هم سبب برقراری عدالت در توزیع درآمد و ثروت می‌شود.

رییس امور اجتماعی معاونت برنامه و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری گفت: در این راستا یکی از مشکلات اساسی نظام بودجه‌ریزی کشورمان وابستگی منابع بودجه به درآمدهای نفتی است و کمرنگ بودن درآمدهای مالیاتی در تامین منابع مورد نیاز همیشه به عنوان یک دغدغه اصلی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه به رغم تلاش‌های صورت گرفته در چند دهه قبل به سبب عدم وجود ابزار لازم، نظام مالیاتی کشور نتوانسته است انتظارات برنامه‌ریزان و مسئولان کشور را تامین کند، تصریح کرد: در این راستا طرح تحول نظام مالیاتی کشور به عنوان یکی از طرح‌های مهم و حیاتی برای احیای رونق اقتصادی و پویا شدن نظام درآمدی کشور در دولت نهم در قالب طرح جامع مالیاتی کشور مورد توجه واقع شد.

نوری افزود: اجرای طرح جامع مالیاتی به عنوان موتور محرک و پیشران تامین منابع لازم برای اجرای بودجه‌های سالانه در چند سال اخیر بیش از پیش مورد توجه واقع شده و عملیات پیاده‌سازی آن در دستور کار دولت قرار گرفت که عمدتا با هدف تامین منابع مالی واقعی کشور از محل مالیات طراحی شده است.

رییس امور اجتماعی معاونت برنامه و نظارت راهبردی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اجرای این طرح حیاتی و اثرگذار در نظام اقتصادی کشور و تامین منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف چشم‌انداز کشور برنامه‌های پنج ساله در حال پیاده‌سازی است؛ ازاین‌رو دولت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را مطابق الزام‌های این طرح تهیه و آن را سال قبل به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی فعلا این لایحه را در دستور کار قرار نداده است،‌ اظهار کرد: در این راستا دولت در لایحه بودجه امسال چند بند که فاقد بار مالی بوده و صرفا برای اجرای طرح جامع مالیات بود را پیشنهاد داد اما مجلس بدون توجه به آثار مثبت این بندها در اقتصاد کشور و تامین منابع مالی برای اجرای برنامه‌های پیشرفت کشور به حذف این بندها در کمیسیون تلفیق اقدام کرد که این تصمیم علاوه بر تاخیر در اجرای طرح جامع مالیاتی، سبب اتلاف منابع می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.