حذف روز جهانی معلول از تقویم ایران/پرداخت مطالبات مراکز درمانی

به گزارش خبرنگار مهر، دراین هفته شاهد اخبار و رویدادهای مهمی در حوزه بهزیستی و تامین اجتماعی بودیم که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

یکی ازمشکلات حمل و نقل معلولان عدم تخصیص سهمیه سوخت آنان در طول دو سال گذشته بود که در این هفته سرانجام از سوی سازمان بهزیستی مابه التفاوت آن پرداخت شد.

پرداخت مابه‌التفاوت سهمیه سوخت به ۱۰ هزار معلول از ابتدای تیرماه

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از پرداخت مابه‌التفاوت سهمیه سوخت معلولان از ابتدای تیرماه خبر داد و گفت: ۱۰ هزار معلول در سراسر کشور سهمیه سوخت دریافت می‌کنند.

یحیی سخنگویی عنوان کرد که بیش از دو سال است که معلولان هیچ سهمیه سوختی دریافت نکرده اند و رایزنیهای بهزیستی نیز با ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نتیجه ای نداد.

به گفته وی ، مابه‌التفاوت سوخت معلولان توسط بهزیستی محاسبه و به حساب این افراد واریز می شود. همچنین نحوه  محاسبه آن براساس نرخ آزاد و دولتی بنزین است.

 

تجمع معلولان مقابل مجلس

 

در این هفته همچنین شاهد تجمع تعدادی از معلولان بدلیل عدم پرداخت هزینه ایاب و ذهاب آنان مقابل مجلس بودیم که در نهایت سازمان بهزیستی اعلام کرد که این هزینه پرداخت شده است.

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد تجمع معلولان مقابل مجلس عنوان کرد که هزینه ایاب و ذهاب معلولان به حساب آنان واریز شده و هیچ مشکلی در پرداخت این هزینه وجود ندارد فقط ممکن است چند روزی با تاخیر مواجه شده باشد.


یحیی سخنگویی اعلام کرد که هزینه ایاب و ذهاب معلولان همانند سال گذشته پرداخت می شود واین مبلغ امسال به جای کارت به حساب آنان واریز خواهد شد.

 
۱۱هزار دانشجوی معلول در نوبت دریافت شهریه


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی از پشت نوبت بودن ۱۱ هزار دانشجوی معلول پست نوبت دریافت شهریه خبر داد و گفت که در حال حاضر شهریه ۷ هزار دانشجو پرداخت می شود.


یحیی سخنگویی اعلام کرد به منظور رفع مشکل شهریه دانشجویان تحت پوشش با دانشگاه آزاد اسلامی مذاکراتی انجام داده ایم تا با تخفیف در شهریه بتوانیم مشکل تعداد بیشتری از دانشجویان معلول پشت نوبت را نیز برطرف کنیم.
 
وی به راهکارهای دیگری برای رفع مشکل شهریه دانشجویان اشاره و گفت با وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز مذاکره شده تا دانشجویان را رایگان پذیرش کنند و همچنین در صورتیکه معاونت راهبری رئیس جمهوربراساس مذاکرات و مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که مورد بازنگری قرار گرفته ، تحصیل دانشجویان را بپذیرد تمامی دانشجویان پشت نوبت پذیرش می شوند.

حذف روز جهانی معلولان از تقویم ملی ایران


خبر مهم دیگری که در این هفته رخ داد حذف روز جهانی معلول از تقویم ملی ایران بود بطوریکه رئیس جامعه معلولان ایران از حذف روز جهانی معلولان در تقویم ملی کشور خبر داد و عنوان کرد این موضوع فاجعه ای بزرگ برای معلولان و نادیده گرفتن آنها و مشکلاتشان است.


علی همت محمودنژاد در آستانه روز تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اعلام کرد با حذف روز جهانی معلولان و پاک کردن صورت مساله نمی توان مشکلات معلولان را نادیده گرفت.

 

به گفته وی، از زمان تعیین روز جهانی معلولان، این روز در تقویم ملی ایران وجود داشته و همه ساله روزنامه ها و رسانه های مکتوب و تصویری با توجه به درج این روز در تقویم ملی مشکلات معلولان را در سطح وسیع انعکاس می دادند.

 

رئیس جامعه معلولان ایران گفت که اعتراض خود را در این خصوص به رئیس و معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اعلام کرده ایم و امیدواریم سازمانهای مردمی معلولان نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

 

پیگیری حذف روز جهانی معلولان توسط بهزیستی


مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه حذف روز جهانی معلولان از تقویم ملی ایران بدون هماهنگی و حتی اطلاع به بهزیستی انجام شده، عنوان کرد به منظور پیگیری این موضوع از سوی رئیس سازمان نامه ای به موسسه ژئوفیزیک ارسال می شود.


دکتر کیوان دواتگران اعلام کرد درمورد حذف روز جهانی معلولان از تقویم ملی ایران ،هیچ فرد و یا نهادی با سازمان بهزیستی مشورت و یا هماهنگی انجام نداده است و این موضوع ربطی به سازمان ندارد بطوریکه ما نیز به تازگی متوجه حذف روز جهانی معلولان شده ایم.

 

وی از ارسال نامه ای به موسسه ژئوفیزیک خبر داد و گفت در این نامه که با امضای رئیس سازمان بهزیستی ارسال می شود از رئیس موسسه ژئوفیزیک خواستار ارائه توضیحات و دلایل حذف روز جهانی معلولان از تقویم شده ایم که امیدواریم پاسخ قانع کننده ای ارائه شود.

 
قانون ۸ ساله‌ای که اجرایی نشد


یکی دیگر از اخبار مربوط به این هفته سالروز قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بود بطوریکه مسئولان و کارشناسان از عدم اجرای آن خبر دادند.

 

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳ به تصویب رسید اما از آن زمان تاکنون فقط درصد کمی از این قانون از سوی دستگاهها اجرایی شده و معلولان همچنان در انتظار به سر می‌برند؛ این درحالی است که با گذشت هشت سال مسئولان تازه به فکر بازنگری آن افتاده اند.


۸ سال پیش قانونی به منظور احقاق حقوق معلولان و ارائه تسهیلاتی خاص به این افراد توسط دستگاهها ، با مشارکت و همکاری کارشناسان و مسئولان تدوین و به هیات دولت ارسال و مورد تایید قرار گرفت که مدتی بعد نیز در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

 

آن زمان معلولان بسیار امیدوار به اجرای این قانون در جهت تحقق خواسته ها و رفع نیازهایشان بودند و تصور می کردند که با اجرایی شدن مفاد این قانون ۱۶ ماده ای بتوانند همانند مردم عادی زندگی کرده و از امکانات جامعه بهره مند شوند و هیچ وقت فکر نمی کردند که سالها بگذرد و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان فقط در کاغذ باقی بماند. 

 
نسویه مطالبات مراکز درمانی خصوصی طرف قرارداد با تأمین‌اجتماعی


مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰۰۰ میلیارد ریال از سوی صندوق تأمین‌اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت شده است، عنوان کر د با این پرداخت‌ها کلیه مطالبات مراکز درمانی خصوصی تسویه شد.


دکتر عباس زارع‌نژاد اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون با پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد ریال از سوی صندوق تأمین‌اجتماعی به مراکز طرف قرارداد دولتی و خصوصی از جمله داروخانه‌ها، پزشکان، دندانپزشکان، آزمایشگاه‌ها، مراکز پاراکلینیک و سایر مراکز طرف قرارداد، بدهی این صندوق به مراکز درمانی خصوصی به طور کامل تسویه شده است.


واگذاری سهام شرکتهای دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی 


با ابلاغ مصوبه جدید هیأت‌وزیران، سازمان خصوصی‌سازی موظف شد واگذاری سهام دولت در شرکت‌های ۲۲گانه؛ موضوع واگذاری به تأمین‌اجتماعی مصوبه ۲۸/۱۲/۹۰ هیأت‌وزیران را متوقف و باقی‌مانده سهام دولت در این شرکت‌ها را به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد ریال مستقیماً به تأمین‌اجتماعی منتقل نماید.


براساس مصوبه قبلی هیأت‌دولت، مطالبات صندوق تأمین‌اجتماعی از دولت تا سقف ۳۵۰ هزار میلیارد ریال با تأیید سازمان حسابرسی درقبال واگذاری اموال و سهام شرکت‌های ۲۲گانه (به استثناء ردیف ۱۹)؛ تسویه و تهاتر شد.

 

با اجرای این مصوبه کلیه تضمین‌ها و تعهدات دولت به صندوق تأمین‌اجتماعی تسویه شده و دولت درحال‌حاضر هیچگونه بدهی و تعهدی به این صندوق ندارد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.