حذف صبحانه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

۲۷خردادماه،
ممتاز نیوز : تحقیقات تازه محققان نشان داد که زنانی که اضافه وزن دارند و صبحانه خورده بودند، ‌قند خون پایین‌تر و پاسخ انسولین بهتری را داشته‌اند.

دکتر«الیزابت توماس»، استاد پزشکی «کلرادو» در این باره گفت: زمانی که زنان صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند،‌ دچار «مقاومت انسولین» می‌شوند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ هورمون انسولین که از لوزالمعده ترشح می‌شود، هورمونی است که برای حیات هر فرد ضروری است، وظیفه این هورمون، وارد کردن گلوکز به سلول‌ها و تبدیل آنها به انرژی است، ولی باید بدانید که مقادیر بیش از حد این هورمون خطرناک است.

بعضی اشخاص دارای یک نوع مقاومت در برابر انسولین می باشند؛ یعنی سلول‌های بدن این اشخاص در مقابل فعالیت انسولین برای وارد کردن گلوکز به سلول‌ها و تبدیل آن به انرژی مقاومت می‌کنند.

در نتیجه ممکن است میزان قند و انسولین خون در آنها بالا برود، از طرفی در این مواقع حتی‌ لوز‌المعده نیز ممکن است برای عادی کردن میزان قند خون، انسولین بیشتری ترشح کند.

در صورت بالا بودن وزن بدن، میزان انسولین و قندخون افزایش می‌یابد.

افزایش بیش از حد انسولین نیز سبب بالا رفتن کلسترول، فشارخون، تری‌گلیسیرید (که نوعی از چربی‌های خطرناک خون است) و کاهش کلسترول مفید (HDL) می‌شود.

در مواردی که قندخون افزایش پیدا می‌کند، ترشح انسولین به طور طبیعی بالا می‌رود تا بدن بتواند میزان قند خون را کاهش دهد.

به عنوان مثال در مبتلایان به دیابت نوع دوم، نشانگان متابولیک و اشخاص چاق، چون در عملکرد انسولین اشکال وجود دارد، سطح انسولین بالا است.

دکتر توماس گفت: مقاومت به انسولین در این تحقیقات کوتاه‌ مدت است،‌ اما زمانی که این شرایط مزمن باشد یک عامل خطرناک برای دیابتی‌ها محسوب می‌شود.

دکتر توماس این تحقیقات و یافته‌های آن را در نشست سالانه انجمن غدد داخل ریز و متابولیسم در «سان‌فرانسیسکو» ارائه داد.

دکتر توماس در این نشست گفت: خوردن صبحانه سالم احتمالاً سودمند است، نه تنها ممکن است به کنترل وزن کمک کند بلکه از دیابت نیز اجتناب می‌کند.

انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده که‌ بیش از ۱۸ میلیون آمریکایی به بیماری دیابت مبتلا می باشند.

اضافه وزن به دیابت منتهی می‌شود

تیم پزشکان، تحقیقاتی را در میان ۹ زن ۲۹ ساله که همگی اضافه وزن داشتند یا چاق بودند،‌ انجام دادند.

دکتر توماس بعد از صرف ناهار این زنان،‌ انسولین و قند خون آنها را در ۲ روز مختلف (روزی که صبحانه خورده بودند و روزی که صبحانه نخورده بودند) اندازه‌گیری کرد.

سطوح قند خون این اشخاص به طور معمول بعد از صرف غذا افزایش یافت و سبب تولید انسولین شد که به سلول‌ها کمک می‌کند تا گلوکز را به انرژی تبدیل کند.

میزان انسولین و گلوکز زنان بعد از ناهار بسیار بالاتر از روزی بود که آنها صبحانه خود را از قلم انداخته بودند.

توماس در رابطه با روزی که این اشخاص صبحانه نخورده بودند گفت: اشخاص شرکت‌کننده به سطح بیشتری از انسولین نیاز داشتند که میزان قند را در بدن کاهش دهد.

وی اشاره کرد: یک افزایش ۲۸ درصدی در پاسخ به انسولین و افزایش ۱۲ درصدی در پاسخ قند خون پس از نخوردن صبحانه وجود داشت.

وی در این شرایط بر افزایش خفیف گلوکز و افزایش میزان متوسط در انسولین تأکید کرد.

دکتر «جوئل زونس‌زین» استاد پزشکی بالینی در کالج «آلبرت انیشتین» از مرکز دیابت بالینی در مرکز پزشکی « مونته فیور» در شهر نیویورک گفت: این تحقیقات سبب و معلول بودن را ثابت نمی‌کند.

کارشناس دیگری در این باره گفت: این تحقیقات نشان داد که بین نخوردن صبحانه و تولید انسولین بیشتر یک رابطه وجود دارد اما باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام داد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.