حذف کاغذ از ثبت ‌معامله در دفترخانه

۳۱فروردین۱۳،

کد خبر: ۶۵۲۱ تاریخ انتشار یافتن: شنبه ۳۱ فروردین۹:۵۴ عصر ذخیره ارسال به دوست نسخه چاپی

معاون قوه‌قضائیه در مراسم معارفه هیات‌مدیره تازه کانون سردفتران، از مدیران دفاتر اسناد رسمی خواست، ثبت معاملات ملک در دفترخانه‌ها را از روش کاغذی به سیستم الکترونیکی تبدیل کنند تا طرفین معامله برای صدور سندمحضری نیازی به تکمیل انواع فرم‌های کاغذی یا چندین امضا در دفتر‌های بزرگ نداشته باشند.

به گزارش نوساز به نقل از دنیای‌اقتصاد، احمد تویسرکانی با تاکید بر اینکه در سال قبل، سند منگوله‌دار دست‌نویس جای خود را به سند تک‌برگ الکترونیکی داد، گفت: در سال تازه نیز باید مراحل ثبت رسمی نقل‌وانتقالات ملکی در دفترخانه‌ها، متحول شود چونکه انبوه کاغذ در این پروسه، می‌تواند بستر تخلف را فراهم کند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین خطاب به سردفتران تصریح کرد: امضایی که شما پای سند ملک به عنوان نماینده حاکمیت، ثبت می‌کنید، از نظر حاکمیت مورد قبول است و حاکمیت می‌پذیرد اجرای مفادی را که شما در سند قید کرده‌اید و این نشانه اعتماد به فعالیت دفاتر اسناد رسمی است. در این مراسم محمدرضا دشتی، رییس کانون سردفتران نیز از معاون قوه‌قضائیه درخواست کرد، قیمت و تعرفه‌های موجود در دفاتر را واقعی کند تا هزینه‌های دفترخانه‌ها از طریق واقعی‌شدن قیمت‌ها، تاحدودی پوشش داده شود. دشتی در این مراسم یک گلایه هم از سیستم بانکی مطرح کرد و گفت: طبق قانون کانون سردفتران مکلف است حساب‌های بانکی خود را در بانک‌ملی، متمرکز کند. در قبل بانک‌ها برای خرید محل کسب، به سردفتران تسهیلات بانکی اعطا می‌کردند، اما مدتی است حتی از محل سپرده‌های کانون هم تسهیلاتی داده نمی‌شود و امروز سردفتران برای خرید محل سردفتری به شدت با مشکل تامین مالی روبه‌رو می باشند. براساس این گزارش، به سبب تفویض اختیار رییس قوه‌قضائیه، ابلاغ هیات مدیره‌ دوره چهارم کانون که متشکل از هفت عضو اصلی شامل «پنج سردفتر و دو دفتریار اول» و سه عضو علی البدل «دو سردفتر و یک دفتریار» است، ازسوی احمد تویسرکانی معاون قوه‌قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، صادر شد. اسامی سردفتران عضو اصلی و علی‌البدل هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در دوره چهارم، به ترتیب حائزین اکثریت آرا در انتخابات به شرح زیر است: اعضای اصلی سردفتر؛ آقایان: احمدعلی سیروس، محمدرضا دشتی اردکانی، محمد عظیمیان، مسلم آقاصفری، محمد گودرزی به عنوان اعضای اصلی و آقایان احمدعلی قاسمی و صابر ناظمی پول به عنوان اعضای علی البدل. اعضای اصلی دفتریار؛ آقایان: سعید منشی و کیوان دارائی به عنوان اعضای اصلی دفتریار و سیدمصطفی حسینی به عنوان عضو علی‌البدل.

دشتی رییس کانون ماند
در اولین جلسه از چهارمین دوره هیات‌مدیره کانون سردفتران و دفتریاران، محمدرضا دشتی اردکانی برای سومین بار به عنوان رییس هیات‌مدیره کانون سردفتران و دفتریاران انتخاب شد. در این جلسه در ابتدا، رای‌گیری برای انتخاب رییس هیات مدیره به عمل آمد که محمدرضا دشتی اردکانی ازسوی هیات‌مدیره برای تصدی این مسوولیت انتخاب شد. در ادامه جلسه، رای‌گیری برای انتخاب نایب‌ رییس هیات مدیره انجام شد که مسلم آقاصفری به‌رغم کسب اتفاق آرا جهت تصدی این سمت، از این مسوولیت استعفا و با رای‌گیری مجدد، احمدعلی سیروس به عنوان نایب‌رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران انتخاب شد.

همچنین در این جلسه، آقایان محمد عظیمیان به عنوان خزانه‌دار و محمد گودرزی به عنوان دبیر هیات‌مدیره انتخاب شدند.

منبع: دنیای اقتصاد


برچسب هابرچسب ها: ثبت، سند، معاملات، دفترخانه، الکترونیکی، حذف کاغذ



آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.