حذف مالاریا یک اولویت جدی در کشور است

به گزارش ایمنا دکتر احمد رئیسی در این نشست تخصصی که با هدف “تخصیص بهینه منابع در راستای تحقق حذف مالاریا” برگزار شده بود، در خصوص وضعیت مالاریا در جهان، منطقه و کشور اظهارداشت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات بیماری مالاریا در ۹۹ کشور جهان به صورت انتقال محلی دیده شده است.
وی افزود: بیماری مالاریا در اکثر کشورهای افریقایی مراکز بهداشتی و درمانی را زمین‌گیر کرده است.
مدیر برنامه کنترل مالاریا وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال ۱۳۲۴ قریب به ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور ( ۳۰درصد جمعیت کشور) و همچنین کودکانی که دارای طحال بزرگ بودند به بیماری مالاریا مبتلا می شوند و این در حالی است که امروز افتخار ما این است که کودکانی که دارای طحال بزرگ هستند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.
دکتر رئیسی عنوان داشت: در سال گذشته ۳۱۰۸ مرود مالاریا در کشور گزارش شد که ۶۰ درصد موارد وارده بوده است.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا ۳ اردیبهشت‌ماه جاری تعداد ۲۸ مورد بیماری مالاریا از دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان، ۴ مورد از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابتلا به بیماری مالاریا گزارش شده و این در حالی است که درجیرفت نیز هیچ موردی از بیماری مالاریا گزارش نشده است.
دکتر رئیسی عنوان داشت: هدف ما این است که تا سال ۱۴۰۴ هیچ مورد بومی مالاریای کشنده در کشور نداشته باشیم و به صفر برسیم.
مدیر برنامه کنترل مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به طرح سراسری حذف مالاریا در کشور در خصوص دستاوردهای این طرح طی ۲ سال گذشته تصریح کرد: حمایت معنادار مقام کلیدی کشوردر این راستا، اختصاص اعتبارات ویژه علاوه بر اعتبار مرکز مدیریت بیماری‌ها، پی‌گیری جدی برای ایجاد یک ردیف اعتباری برای حذف مالاریا و افزایش همکاری‌های بین بخشی از جمله دستاوردهای این طرح در کشور بود.
دکتر رئیسی عنوان داشت: حذف مالاریا یک اولویت جدی و بسیار مهم از سوی شورای عالی سلامت و هیات دولت شناخته شده است.
وی با بیان این که مقوله حذف مالاریا مقوله بسیار مهم اجتماعی است که نیازمند همه ارگان‌های ذیربط است، اظهارامیدواری کرد: با ایده‌های جدید در راستای حذف مالاریا گام برداریم.
/۱۰۴

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.