حذف ویروس مرکبات با استفاده از فناوری پروتئین نوترکیب

اردیبهشت ۱۴۰۳

امروزه ایران جزء ۱۴ کشور اول تولیدکننده مرکبات می باشد و به این منظور یکی از مهمترین عوامل بیماری زای مرکبات در دنیا مورد بررسی محققان ایرانی قرار گرفت.

فاطمه سمیعی دانشجوی دکتری بیماری شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، افزود: ویروس تزیسترا یکی از مخرب ترین ویروس های مرکبات می باشد که هرساله خسارات فراوانی را در سراسر جهان محصول مرکبات وارد می کند.

وی در ادامه گفت: برای تشخیص این ویروس در نمونه های گیاهی و اطمینان از در اختیار گذاشتن نهاده های سالم برای کشاورزان از روش الایزا استفاده می گردد که در این روش نیاز به استفاده از آنتی بادی علیه پروتئین سطحی ویروس است.

سمیعی در خصوص طرح تولید آنتی بادی پلی کلونال علیه ویروس تریستزای مرکبات با استفاده از فناوری پروتئین نوترکیب گفت: در این طرح دکتر محمدرضا صفرنژاد از بخش تحقیقات ویروس شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، سیدقاسم حسینی سالکده عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی و مسعود شمس بخش عضو هیئت علمی تربیت مدرس.

وی افزود: بیان پروتئین نوترکیب با تراریخت کردن پلاسمید حاوی ژن کد کننده پروتئین پوشش در باکتری Ecoli و رشد دادن سلول های میزبان در یک محیط مناسب، تحریک بیان و در پایان با لیزرکردن سلولها و بررسی پروتئین ها روی ژن SDS_PAGE برای تائید حضور پروتئین نوترکیب، ممکن گردید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.