حراج ۵۰۰ میلیون تومانی کت کهنه آلبرت انیشتین

یک کت چرمی قدیمی مربوط آلبرت اینشتین با قیمتی درحدود ۱۵۰هزار دلار به فروش رسید.

کت چرمی قدیمی آلبرت اینشتین در حراجی کریستیز به قیمت حدودا ۱۵۰ هزار دلار به فروش رسید. هر چند این حراجی اعلام کرده بود کت چرمی به شدت پوسیده است و بوی تندی دارد.

این کت که در اواخر دهه ۱۹۳۰ کت محبوب اینشتین بوده‌است و در تصاویر بسیاری که از او ثبت شده، مشاهده شده‌است، با قیمتی دوبرابر قیمت پیش‌بینی شده‌اش به فروش رسید. علاوه بر این کت، ساعت جیبی،‌کارت‌پستال‌ها و پازل‌های دوران کودکی وی نیز به فروش رسیدند.

این کت به دورانی تعلق دارد که اینشتین به تازگی از حکومت نازی در آلمان گریخته بوده و به آمریکا پناه آورده‌بود. این کت مارک Levi Strauss از جنس چرم قهوه‌ای است و اینشتین معمولا آن را به تن داشته‌است. مشهورترین تصویری که از این کت در رسانه‌ها منتشر شده، تصویر روی جلد مجله تایم است. این کت در اواخر دهه ۱۹۳۰ به نمادی از ظاهر و تیپ منحصر‌به‌فرد اینشتین تبدیل شده بود: بدون جوراب، با موهایی بلند و کت چرمی.

کت چرمی اینشتین

کت چرمی اینشتین

 

به گفته یکی از همکاران وی، انتخاب‌های لباس اینشتین همه از روی حفظ سادگی بوده‌است با این هدف که با ایجاد محدودیت در نیاز‌هایش، آزادی بیشتری به دست آورد. از این رو او جوراب به پا نمی کرد، زیرا بدون آن نیز میشد زندگی کرد، موهایش را کوتاه نمی کرد زیرا نیازی به آرایشگر نداشت و کت چرمی می پوشید زیرا این نوع کت می توانست برای سال‌ها نیاز او به کت را برطرف سازد.

به دلیل استفاده مداوم،‌این کت هنوز بوی تند اینشتین را میدهد، زیرا او همواره پیپ مصرف می کرد از این رو کتش ۶۰ سال پس از مرگ او هنوز بوی دود پیپ می دهد.

این کت که پیش‌بینی شده‌بود با قیمت ۷۹۶۸۰ دلار به فروش برسد،‌در نهایت با قیمت ۱۴۶۷۴۴ دلار خریداری شد. ساعت جیبی وی نیز با قیمتی ۱۰ برابر بیشتر از مبلغ پیش‌بینی شده به مبلغ ۳۵۳۹۱۲ دلار به فروش رفت. کارت‌پستال هایی که اینشتین در سال ۱۹۱۹ برای دوستش البرت کار ساخته بودند نیز با قیمت ۹۸۴۱۷ دلار فروخته شدند.

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.