حرف های در گوشی درباره آیفون ۵

ساحره چمنی – دو سال است که اپل رسم سالانه خود برای رونمایی گوشی جدیدش را بر هم زده و این محصول با چند ماه تاخیر راهی بازار می‌شود.مثل همیشه نه خبری، نه تصویری و نه اطلاعی از آیفون جدید توسط اپل منتشر نشده، اما بسیاری از سایت‌های خبری درباره این گوشی پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند که ممکن است آیفون ۵ با چنین مشخصاتی به بازار عرضه شود.

به گزارش سه نسل به نقل از فناوران اطلاعات ، با این حال مثل سال‌های پیش باز هم انتظار می‌رود مدیر اپل با یک گوشی شگفت‌انگیز طی مراسمی که به منظور نمایش این محصول برگزار می‌شود، همه را شگفت زده کند.اپل سال‌ گذشته بنابه دلایلی که یکی از آنها سونامی و زلزله ژاپن بود، گوشی آیفون را با تاخیر سه چهار ماهه رونمایی کرد.

در حالی که سال ۲۰۱۱ انتظار می‌رفت اپل گوشی جدیدش را با نام آیفون ۵ معرفی کند اما آیفون iPhone 4 فقط با کمی تغییر نرم افزاری و با نام iPhone 4S رونمایی شد.بر این اساس وب‌سایت سی‌نت به همه پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌هایی پرداخته که درباره آیفون اپل شده است.

** صفحه نمایش
اپل پنج نسخه از آیفون را با صفحه نمایش ۵/۳ اینچی معرفی کرد اما با توجه به اینکه ساخت گوشی با صفحه نمایش بزرگ در میان تولیدکنندگان رواج یافته، انتظار می‌رود آیفون ۵ با صفحه نمایش بزرگ‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی راهی بازار شود. بر این اساس گمانه‌زنی‌هایی شده که بر اساس آن این گوشی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از ۴ اینچ به بازار بیاید.

اما دیجیتایمز اعلام کرد که این گوشی با سایز صفحه نمایش ۹۵/۳ اینچی به بازار می‌آید. تک‌کرانچ هم حدود یک ماه‌ پیش اعلام کرد احتمال عرضه نسخه ۶/۴ اینچی گوشی آیفون ۵ وجود دارد. از سوی دیگر انتظار می‌رود این گوشی با وضوح تصویر بالاتر از نسخه‌های قبلی عرضه شود. از سوی دیگر PC Watch اعلام کرد که صفحه نمایش این گوشی اگر با سایز ۲/۴ یا ۳/۴ اینچی به بازار عرضه شود قادر است تصاویر را با کیفیت ۹۶۰×۵۴۰ پیکسل و HD نمایش دهد.

پیشتر اپل از شرکت‌هایی مثل شارپ، ال‌جی و دیسپلی برای ساخت نمایشگرهای خود کمک گرفت، اما وال‌استریت ژورنال هم گزارش داد که اپل قصد دارد در ساخت صفحه نمایش آیفون جدید از فناوری in-cell بهره ببرد. اما هم اکنون قرار است از فناوری in-cell که حسگرهای لمسی فعالی دارد استفاده کند که به این ترتیب قطر و ضخامت صفحه نمایش به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر روی قیمت گوشی هم تاثیر زیادی خواهد داشت.

بر اساس تصاویری که از گوشی آیفون در یک وبلاگ تایوانی منتشر شده، دارای قاب پهن‌تری نسبت به نسخه‌ ۴ و ۴S است و از سوی دیگر بزرگ‌تر است. صفحه نمایش گوشی هم بزرگ‌تر شده و احتمالا با سایز ۰۸/۴ یا ۱/۴ اینچی عرضه می‌شود.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی یک وب‌سایت ژاپنی، قاب پشتی گوشی هم از ترکیب شیشه و آلومینیوم تشکیل شده که ضدخش و نشکن است.

** ضخامت

وب سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند که گوشی آیفون ۵ از ضخامت کمتری نسبت به نسخه‌های پیشین برخوردار است.

آیفون ۴ ۳/۹ میلی‌متر ضخامت داشت و در آن زمان عنوان باریک‌ترین گوشی دنیا را از آن خود کرد. اما سال گذشته اکثر گوشی‌هایی که راهی بازار شد با ضخامت کمتری به بازار عرضه شدند، بنابراین انتظار می‌رود گوشی آیفون ۵ با ضخامتی حدود ۷ میلی‌متر به بازار بیاید اما دیجیتایمز اعلام کرده ممکن است این گوشی به لحاظ اینکه بزرگ‌تر می‌شود ضخامت بیشتری هم داشته باشد و به ۱۰ میلی‌متر برسد.

** ارایه سیم‌کارت‌های نانو همراه آیفون

فاینشنال تایمز گزارش داد که اپراتورهای بی‌سیم در اروپا سیم‌کارت‌هایی ارایه خواهند کرد که از فناوری نانو در ساخت آنها استفاده خواهد شد و این سیم‌کارت‌ها جایگزین سیم‌کارت‌های قدیمی خواهد شد. گزارش‌ها حاکی است این اقدام اپراتورهای آمریکایی به دلیل عرضه نسل بعدی آیفون صورت می‌گیرد که قرار است با سیم‌کارت نانوی ۴FF راهی بازار شود.

گفتنی است سیم‌کارت نانو ۴۰ درصد کوچک‌تر از میکروسیم‌کارت‌هایی است که توسط اپل با گوشی‌های آیفون عرضه کرد.

از سوی دیگر اپل با استفاده از سیم‌کارت‌های نانو فضای بیشتری برای باتری بزرگ‌تر در گوشی خواهد داشت، به این ترتیب مشکل باتری‌های اپل هم حل خواهد شد.

** پردازنده

امسال بسیاری از شرکت‌ها از جمله سامسونگ و ال‌جی اقدام به ساخت گوشی‌هایی با پردازنده‌های پرقدرت کردند، بنابراین اگر اپل گوشی هوشمند جدیدش را با چنین پردازنده‌های پرقدرتی راهی بازار نکند، انتظار می‌رود موفقیت چندانی به دست نیاورد. بر این اساس دیجیتایمز نوشت، نسخه بعدی گوشی آیفون اپل به پردازنده چهارهسته‌ای ARM بر اساس معماری Exynos 4 سامسونگ ساخته می‌شود. همچنین شایعات حاکی است این گوشی با تراشه A5X به بازار خواهد آمد.

** دوربین

دوربینی که برای گوشی آیفون ۵ پیش‌بینی می‌شود همان ۸ مگاپیکسلی است که احتمال می‌رود در بخش تنظیمات ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شود. از سوی دیگر دوربین ثانویه گوشی هم از ۲/۲ مگاپیکسل به ۴/۲ مگاپیکسل ارتقا خواهد یافت که قابلیت تصویر HD بهره می‌برد و هنگام تماس ویدیویی تصویر باکیفیتی را برای طرف مقابل ارایه می‌کند.

بلندگوهای گوشی در بخش پشتی بین دوربین و فلش LED قرار گرفت است.

** حافظه

به گزارش ۹to5Mac، اپل نسخه بعدی آیفون را با سیستم عامل iOS 6 به بازار می‌آید. این گوشی یک گیگابایت RAM و ۵۱۲ مگابایت ROM دارد و در نسخه‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی به بازار خواهد آمد.

این گوشی هم همانند سایر نسخه‌های قبلی امکان ارتقای حافظه با کارت micro SD را نخواهد داشت.

** شبکه

از آنجا که قرار است این گوشی از سرعت فوق‌العاده‌ای پشتیبانی کند انتظار می‌رود با سرویس‌های شبکه ۴G/LTE سازگار باشد. بنابراین سرعت دسترسی به اطلاعات فوق‌العاده افزایش می‌یابد. همچنین بزرگ‌ترین اپراتور شبکه مخابراتی چین هم اعلام کرده که این گوشی را به بازار چین عرضه می‌کند بنابراین این گوشی علاوه بر سرویس‌های شبکه GSM و HSDPA از شبکه‌های CDMA هم پشتیبانی خواهد کرد.

** فناوری NFC

این روزها اکثر تولیدکنندگان اقدام به ساخت گوشی‌هایی کرده‌اند که مجهز به فناوری NFC است بنابراین از این گوشی‌ها برای پرداخت‌ها استفاده می‌شود و هر روز کاربردهای جدیدی برای این فناوری ارایه می‌شود که مثلا می‌تواند بدون تماس هزینه خرید داخل فروشگاه‌ها را پرداخت کرد یا به جای کلید برای باز کردن در از گوشی استفاده کرد. از این رو انتظار می‌رود اپل هم همانند سایر تولیدکنندگان اقدام به استفاده از این فناوری در ساخت گوشی جدیدش کند. از سوی دیگر انتظار می‌رود بتوان از این فناوری در کنترل دستگاه‌های الکترونیکی بهره برد.

** تاریخ عرضه

از آنجا که سال گذشته اپل گوشی آیفون را اوایل اکتبر رونمایی کرد، انتظار می‌رود امسال هم در همان زمان نسخه بعدی آیفون در کنفرانس اپل با حضور اپراتورها معرفی شود و کمتر از یک ماه در دسترس کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار گیرد. اما تک‌کرانچ اعلام کرد که احتمال عرضه این گوشی در ماه سپتامبر وجود دارد. اما تک‌کرانچ اعلام کرده کمبود برخی انواع تراشه ممکن است در نهایت عرضه مدل جدید گوشی آیفون را به تاخیر بیندازد. به گزارش تک‌کرانچ آیفون ۵ مانند دیگر گوشی‌های ساخت اپل با استفاده از تراشه‌هایی طراحی می‌شود که در کشورهایی مانند چین و با استفاده از نیروی کار ارزان قیمت این کشور ساخته می‌شوند.

علت اصلی این تاخیر تولید نشدن تعداد کافی از تراشه‌های ۲۸ نانومتری است که قلب سخت افزاری گوشی آیفون ۵ را تشکیل می‌دهند. با توجه به استفاده از فناوری جدید در این تراشه‌ها ممکن است تولید تعداد کافی از آنها تا پایان تابستان ممکن نشود. پیش از این پل جاکویز، مدیر عامل شرکت کوالکام هم از احتمال کمبود تراشه‌های مورد نیاز در آیفون ۵ خبر داده بود. کوالکام بزرگ‌ترین تامین کننده تراشه‌های مورد نیاز شرکت اپل است. پیش‌بینی‌ها از تبدیل اپل به بزرگ‌ترین شرکت خریدار تراشه‌های نیمه هادی در سال ۲۰۱۲ خبر می‌دهد امسال اپل ۲۸ میلیارد دلار را به خرید این تراشه ها اختصاص می‌دهد که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.


جدیدترین مقاله های آی تی و موبایل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.