حریری با انتصاب یک شیعه مستقل به عنوان وزیر دارایی موافقت کرد

سعد حریری موافقت کرد، مصطفی ادیب یک وزیر دارایی مستقل را از طایفه شیعه انتخاب کند؛ طرحی که با واکنش طایفه شیعه و نخست‌وزیران سابق لبنان همراه شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از سایت النشره، سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم گرفتم به مصطفی ادیب، نخست وزیر مکلف لبنان برای خروج از بحران وزیر دارایی کمک کنم، تعیین وزیر دارایی مستقل از طایفه شیعه می‌تواند کلید حل مشکل باشد، چنین وزیری مثل بقیه وزیران باید براساس اصل شایستگی و شفافیت و عدم وابستگی حزبی انتخاب شود.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان ۳۱ اوت مصطفی ادیب را مامور تشکیل دولت کرد اما به رغم تلاش‌ها هنوز دولت لبنان تشکیل نشده است.

حریری ادامه داد: نباید این تصمیم به هیچ وجه اذعان به انحصار وزیر دارایی به طایفه شیعی یا هیچ طایفه دیگری تلقی شود.

او افزود: این تصمیم برای یک بار گرفته شده و عرف نیست که براساس آن دولت‌ها در آینده شکل بگیرند بلکه مشروط به تسهیل تشکیل دولت مصطفی ادیب با معیارهای مورد توافق و تسهیل فعالیت اصلاحاتی دولت برای مهار فروپاشی لبنان، سپس نجات کشور و لبنانی‌هاست.

لبنان ماه‌هاست از بحران اقتصادی رنج می‌برد که بدترین نوع خود از زمان پایان جنگ داخلی است و یک نوع قطب بندی سیاسی شدید به وجود آورده  است.

حریری خاطرنشان کرد: نخست وزیر مکلف تلاش اساسی زیادی برای دستیابی به چارچوب دولتی کوچک و کامل متعهد به معیارهای مورد توافق به کار گرفته که به دلیل اصرار و درخواست جنبش امل و حزب‌الله لبنان به انتصاب وزیران شیعه و انحصار وزارت دارایی به کسی که طایفه شیعه معرفی می‌کند، با مشکل روبه‌رو شد. بعد از گذشت بیش از دو هفته مشخص شد مشکل تشکیل دولت نابودی فرصت تحقق اصلاحاتی را تهدید می‌کند که همه لبنانی‌ها خواهان آن هستند.

حریری اضافه کرد: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شکافی در دیوار ایجاد کرد و دو بار به لبنان آمد مقابل گروه‌های سیاسی طرحی خاص و نهایی گذاشت تا دست کمک برای توقف فروپاشی و بازسازی بیروت دراز کند.

نخست وزیر پیشین لبنان ادامه داد: براساس درخواست‌های مکرر گروه‌های سیاسی و پارلمانی از من برای نامزد کردن کسی برای تشکیل دولت جدید با نخست وزیران پیشین بر سر اسم مصطفی ادیب توافق کردیم که اکثریت قاطعی در پارلمان برای تشکیل دولت مهم به دست آورد.

ادیب روز پنج‌شنبه اعلام کرد، با عون برای دادن فرصت بیشتر به رایزنی‌ها برای تشکیل دولت توافق کرده است.

این در حالی است که منابع دوگانه شیعه به شبکه الجدید گفتند، طرح حریری گامی رو به جلو با امید ارتباط با عون است زیرا او شریک عملی تشکیل دولت است.

منابع گفتند، آنچه روی داده اتفاق مثبتی است که به طرف شیعه آنچه می‌خواهد را می‌دهد اما مشکل هنوز تمام نشده است.

منابع جنبش امل افزودند، نکته قابل ملاحظه در طرح حریری این است که این فقط یک بار اتفاق می‌افتد و این آنچه دو گانه شیعه می‌خواهد، نیست.

منابع دوگانه شیعه گفتند، طرح حریری با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هماهنگ نشده اما طرحی مهم برای شکستن رکود است.

نخست وزیران پیشین نیز تصریح کردند، طرح حریری انفرادی است و در قانون اساس هیچ پستی به هیچ طایفه‌ای اختصاص داده نشده است.

نجیب میقاتی،‌ تمام سلام و فواد سنیوره گفتند، به طرح حریری ملزم نیستند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.