حزب‌هراسی مانعی برای ارتقای فعالیت‌های مدنی/ لابی‌گری احزاب در خارج از کشور موثر در تعامل ایران با دنیا

فروردین ۱۴۰۳

“حجت‌الاسلام حسین قیومی” در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حمایت “مقام معظم رهبری” و مراجع عظام از دستاوردهای سفر دولتمردان کشورمان به نیویورک اظهار داشت: رسیدن به راهکارهای مطلوب میان مقامات ایرانی که حافظ منافع ملی کشور باشد، قبل از سفر به نیویورک قطعا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اکنون شاهد موفقیت‌هایی در این زمینه هستیم.
 
وی به تداوم و حفظ چنین دستاوردی از سوی مسئولان اشاره کرد و افزود: باید براساس بازی برد_برد و تعامل میان طرفین در فعال کردن عرصه دیپلماسی کشور پیش رفت و نباید در این میان نقش احزاب را به عنوان نهادهای مدنی در جامعه نادیده انگاشت.
 
این فعال سیاسی با بیان اینکه احزاب حلقه ارتباطی در فعالیت‌های سیاسی_ اجتماعی و… جوامع می باشند، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های پیش‌آمده در فعالیت احزاب و عدم نهادینه شدن بعضی چارچوب‌ها و قواعد حزبی شاهد نوعی حزب‌هراسی در کشور هستیم که باید از سوی مسئولان، این مسئله مرتفع شود.
 
حجت‌الاسلام قیومی تصریح کرد: باید با ایجاد اطمینان در میان فعالان حزبی در جهت ارتقای فعالیت و اهداف احزاب در این زمینه گام برداریم و آن سایه و هراسی که در این زمینه به وجود آمده، از میان برداشته شود، چرا که در غیر این صورت عدم موفقیت و خود سانسوری در میان نهادهای مدنی گسترده می‌شود و این قطعا به ضرر جامعه خواهد بود.
 
عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری بیان داشت: فعال کردن خانه احزاب با نظارت امنیتی از سوی مسئولان می‌تواند به عنوان راهگشایی برای خروج از حزب‌هراسی مدنظر قرار گیرد و همچنین اجازه لابی‌گری احزاب را در سایر کشورها به عنوان نمایندگان حزبی داخلی به آنها داد تا شاهد گسترش فعالیت‌های حزبی درعرصه‌های مختلف در داخل و خارج باشیم.
 
وی به فعالیت و ایجاد شاخه‌های حزبی قانونی در سایر کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه احزاب داخلی در هیچ کجای دنیا شاخه حزبی را برای خود و فعالیت‌های قانونی به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ندارند تا بتوانند با نظارت امنیتی و به صورت مثبت کارکردهای قابل قبولی در جهت ارتقاء اهداف و تعامل دو جامعه در خارج از کشور از خود بجای بگذارند.
 
حجت‌الاسلام قیومی به عدم امکانات مالی برای احزاب جهت فعالیت اشاره و بیان داشت: اختصاص بودجه و در اختیار دادن منابع درآمدی به احزاب می‌تواند در رسیدن به اهداف آنها کارگشا باشد.
 
عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری فعالیت مجدد خانه احزاب را به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ایفای نقش این نهادهای مدنی دانست و تصریح کرد: ایجاد رقابت به همراه رفاقت در خانه احزاب می‌تواند در انجام فعالیت‌های حزبی، دمکراتیک و تشکیلاتی نقش بسزایی داشته باشد و ما باید بدانیم که به عنوان حافظ منافع احزاب در جهت رشد سایر احزاب هم تلاش کنیم و در این میان بدبینی را به طور کامل از میان برداریم.

گفتنی است که “اسدالله بادامچیان” قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفته بود: اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند که احیای خانه احزاب مفید و ثمربخش است درحالی که نتیجه عکسی در برخواهد داشت.(اینجا)

لازم به ذکر است که “حسینعلی امیری” سخنگوی وزارت کشور از حمایت وزارت کشور از تشکیل خانه احزاب به باشگاه خبرنگاران خبر داده بود.(اینجا)

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.