حسادت زیرنویس زندگی

گردآوری توسط گروه روانشناسی ممتاز نیوز

آیا شما نسبت به وضعیت زندگی دوستانتان حسادت می کنید و یا ارتقاء همکارتان را نمی توانید تحمل کنید، اینها ناشی از تجربه امری خطرناک به نام حسادت است. به نوعی می توان گفت حسادت یک «احساس دردناک و دیوانه کننده» است.  پیامبر خدا(ص) در این باره می فرماید:آسایش حسود از همه کمتر است.

حسادت تجربه ای بسیار خسته کننده است تا مادامی که فردی گرفتار حسد باشید شاید بتوان به صراحت گفت که روی آرامش را نخواهید دید. در صورتی که حسادت در یک رابطه حس مشترک دو طرف باشد، می تواند باعث تنش در روابط عاطفی ، روابط خانوادگی و دوستی ها شود. با این حال، شما می توانید برای کاهش میزان حسادت از همین امروز برنامه وطرحی پیاده کنید تا طعم زندگی خود را با حسادت تلخ نکنید.


حسادت را نادیده نگیرید
خود را در مورد این حس سرزنش نکنید و با خود کلنجار نروید. به یاد داشته باشید که حسادت یک احساس مشترک است، و هر کس آن را یک بار و هر از چند گاهی تجربه می کند .از کنار این حس به راحتی نگذرید. مهم این است که اجازه ندهید این حس بر زندگی شما را چیره شود.

در مرحله اول قبول کنید که این حس در شما کمی از بقیه بیشتر است و باید بر آن فائق آیید . اگر شما این حس را کتمان کنید و نادیده بگیرید، هیچگاه قادر به تسخیر آن نخواهید بود.
 
احساساتتان را صادقانه بیان کنید
اگر شما در روابط عاطفی خود احساس حسادت دارید با شریک زندگی صحبت کنید، البته اگر به او اطمینان دارید و می دانید که او با شما صادق خواهد بود و از صحبت های شما سوء استفاده نخواهد کرد. دلایلی را که باعث ایجاد این حس در شما می شود برای او توضیح دهید و بگویید که چگونه این حس بر روی شما تاثیر منفی می گذارد . برای مثال، شما می توانید بگویند، «من اوقاتی را که تو در کنار دوستانت هستی و گذشت زمان را متوجه نمی شوی و از من هم دعوت نمی کنی تا در کنارت باشم، احساس می کنم چیزی را از من پنهان می کنی و  احساس حسادت می کنم» بعد از اینکه شما توضیح دادید که چرا به او حسودی می کنید ، به پاسخ او خوب گوش دهید . او ممکن است یک توضیح منطقی داشته باشد  و ممکن است ذهن شما را از این احساس رها کند.

مقایسه نکنید
از مقایسه خود با دیگران پرهیز کنید. با این کار شما هرگز از زندگی خود راضی و خرسند نخواهید بود و دائما در حال رقابت با دیگران هستید . اگر حس می کنید فردی از شما باهوش تر ، زیباتر ، جذاب تر ، جوان تر و …… است ، توجه داشته باشید که این چیزها جرئی از او هستند و او هم نقص هایی دارد که شما در ظاهر نمی بینید . هیچ کس به صورت مطلق کامل نیست و هیچ چیز آنطور که عالی به نظر می رسد، نیست . 


دوره های آموزشی کمک حال شما
از حس حسادت خود در جهت مثبت استفاده کنید و نیرویی مثبت از آن بگیرید. اگر نسبت به همکار خود که ارتقاء یافته و یا دوستان که به مقاطع بالای تحصیلی رسیده است، حسات می کنید، به جای اینکه وقت خود را صرف چنین فکرهایی می کنید، برای کلاس های آموزش کسب و کار یا هر دوره آموزشی دیگری متناسب با شغل تان استفاده کنید. در اینصورت این امر به شما برای پیشرفت در محل کارتان  کمک خواهد کرد .
 
همه چی آرومه…..
وانمود کنید که شما یک فرد حسود نیستید . اگر چه ممکن است شما احساس حسادت کنید ، مطالعات نشان می دهد برای بوجود آوردن حسی که در درونتان وجود ندارد، مثبت نگری می تواند موثر باشد. این امر که شما با دید مثبت احساس کنید که فرد حسودی نیستید، باعث می شود با تمرین،حس حسادت کمرنگ تر شود و احساس های خوب در شما شکل بگیرد. پس رفتار های غیر حسودانه را تمرین کنید.


پورتال ایران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.