حسادت فرزند بزرگ تر به کوچک تر را چه کنیم؟

۰۵م اسفند ،

اضافه شدن فرزند تازه به خانواده حرکت بزرگی است. والدین باید به فرزندان بزرگ تر خود کمک کنند تا با حس حسادت به فرزند کوچک تر مبارزه کنند. یعنی وظیفه والدین در این مرحله از زندگی بیشتر می گردد. پیش از تولد باید ذهن فرزند خود را برای آمدن یک خواهر یا برادر دیگر آماده کنید. بسیار طبیعی است که هنگام ورود عضو تازه به خانواده، فرزند بزرگ تر کمی از مرکز توجهات خارج شود.

با کمی تلاش و توجه ما برای از بین بردن این حسادت می توان تا حدی این حس حسادت را کاهش داد. در همین راستا، در این مطلب ۶ روش برای کمک به فرزند بزرگ تر را برایتان نقل کرده ایم تا کمتر به فرزند تازه متولد شده حسادت کند.

کمک به فرزندان بزرگ برای مقابله با حسادت به فرزند کوچک تر

۱٫    تعیین زمان مجزا برای هر دو نفر

به طور مثال، در طول روز که نوزاد تازه متولد شده خواب است، می توانید با فرزند بزرگ تر خود به تنهایی صحبت کنید. اما بهترین کار این است که روزی را در هفته تعیین کنید و با فرزند بزرگ تر خود خارج یا خرید بروید و در طول مسیر و هنگام خرید یا بازی با یکدیگر صحبت کنید.

۲٫    به او بگویید که نوزادان چقدر خواهر/برادر بزرگ تر خود را دوست دارند

این واقعیت است که کودکان کوچک تر همیشه برادر یا خواهر بزرگ تر خود را دوست دارند. آنها سعی می کنند کارهای برادر/ خواهر بزرگ خود را تقلید کنند و با دیدن آنها و عکسشان بسیار هیجان زده و خوشحال می شوند. در اینجا وظیفه والدین این است که ین نکته را هر روز به روش های مختلف، مستقیم و غیر مستقیم به فرزند بزرگ تر خود یادآوری کنند.

۳٫    اجازه دهید فرزند بزرگ تر در کارهای فرزند کوچک تر به شما کمک کند

کودکان بزرگ تر می توانند در مسایل ساده و جزئی همچون گرفتن پیشبند کثیف، پستانک یا … به والدین خود کمک کنند اما کار بیشتری از آنها بر نمی آید. اما حتی اگر کار خاصی هم از عهده فرزند بزرگ تر ساخته نیست، سعی کنید در مورد نوازد تازه مسوولیت هایی به او بدهید. به طور مثال بگویید موهای او را مرتب کند. با این کار فرزند بزرگ احساس می کند در رشد و پرورش خواهر یا برادر کوچک تر خود نقش داشته است.

۴٫    اجازه دهید فرزند بزرگ از کمک کردن شانه خالی کند

درست است که فرزند بزرگ تر می تواند تا حدی (حتی بسیار کم) به شما در نگهداری نوزادتان کمک کند، اما باید به یاد داشته باشید این مسوولیت آنها نیست. اگر از او خواستید تا به شما کمک کند و او از این کار سرباز زد، او را مجبور نکنید. باید اجازه دهید که همیشه احساس خوبی به برادر/خواهر کوچک تر خود داشته باشد.

۵٫    گاهی همچون نوزاد با فرزند کوچک خود رفتار کنید

یکی از مهم ترین مسایلی که فرزندان بزرگ تر با آنها درگیر می باشند این است که دیگر نوزاد و در مرکز توجه نیستند. برای از بین بردن این احساس می توانید به او در انجام کارهایی که خودش به تنهایی از عهده آنها بر می آید، کمک کنید. همیشه به او یادآوری کنید که اولین فرزند شماست. گاهی به او اجازه دهید سوار کالسکه شود یا به طور مثال غذای او را در دهانش بگذارید.

۶٫    دوره خاطرات دوران نوزادی با کودک بزرگ تر

فرزند بزرگ تر خود را روی پاهایتان بنشانید و برای او از خاطرات دوران نوازدی اش تعریف کنید. آنها از این کار لذت می برند. به طور مثال، کارهای شیرین و جالبی که انجام می داده را برایش تعریف کنید و به یادش بیاورید که چه زمان های شادی را در کنار هم داشته اید. در همین میان نیز به او بفهمانید تا چه اندازه برای شما ارزش دارد و او را همچون خواهر/ برادر کوچک ترش دوست دارید.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.