حساسیت غذایی در کودکان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ۲۱ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر سیاری فوق تخصص گوارش کودکان ـ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

کودکان چگونه به حساسیت غذایی دچار می‌شوند؟

حساسیت ممکن است بر اثر لمس، استنشاق، تزریق یا جذب ماده‌ای خاص پدید ‌آید. هنگامی که بدن ما به یک ماده خاص واکنش نشان می‌دهد، امکان دارد این واکنش‌ها، تنفسی، احتقانی، همراه با آبریزش یا خارش بینی، ریزش اشک از چشم، اسهال یا بروز جوش‌ همراه با خارش در هر نقطه از بدن باشد. حساسیت غذایی به علت صنعتی شدن رو به افزایش است. امروزه به علت این که مواد خوراکی صنعتی معمولا مواد نگهدارنده در خود دارند، حساسیت‌زا هستند، بنابراین توصیه می‌شود از این مواد استفاده نکنیم.

اما در کودک، حساسیت‌ها را جدی بگیریم. کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، به علت غذاهایی که مادر می‌خورد، دچار حساسیت غذایی می‌شود.

علائم حساسیت غذایی در کودکان: دل‌درد از جمله علائم حساسیت غذایی است. کودک ممکن است زور بزند و حتی در مدفوع کودک خون دیده شود. همچنین گریه، بی‌قراری، کاهش وزن، امتناع از خوردن و گاهی یبوست از نشانه‌های دیگر حساسیت غذایی در کودکان است.

از آنجا که نشانه‌های حساسیت غذایی در دستگاه گوارش کودک مختلف است؛ حساسیت در پوست به طور اگزما، خارش و در سیستم تنفسی عطسه، آبریزش، سرفه‌های مکرر و آسم نیز دیده می‌شود. این که چه وقت مادر به حساسیت کودک پی می‌برد، از جمله سوالاتی است که مطرح می‌شود، حساسیت را می‌توان با علائم بالینی‌ یا تست خون و ادرار تشخیص داد. هرچند حساسیت غذایی به مرور زمان خوب می‌شود و در کودکان تا ۳ سالگی علائم آن برطرف خواهد شد، اما برای اطمینان به پزشک متخصص مراجعه کنید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.