حساس شدن پوست + علائم و درمان پوست حساس و قرمز

 علائم پوست های حساس
علائم پوست های حساس

سایت خبری ممتاز نیوز: پوست های خیلی حساس حتی در برابر نور آفتاب نیز حساسیت بیشتری نشان می دهند.‎
پوستی که مستعد پوست پوست شدن است و سریع تحریک می شود و حساسیت را نشان می دهد، پوست حساس به شمار می آید. این نوع حساسیت می تواند عوامل متعددی داشته باشد که یکی از این عوامل استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی و بهداشتی است چراکه بسیاری از این محصولات ترکیبات سالم و عاری از مواد شیمیائی ندارند و اغلب حاوی مواد شیمیائی قوی و خطرناک هستند. پوست حساس در برابر بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی حساسیت نشان می دهد و سریع قرمز می شود و می خارد. همه افراد می توانند در برخی موارد و با استفاده از برخی محصولات بهداشتی، پوستی حساس داشته باشند. پوست های خیلی حساس حتی در برابر نور آفتاب نیز حساسیت بیشتری نشان می دهند.

این افراد معمولاً نمی توانند به خوبی آفتاب بگیرند و پوست آنها زیر نور خورشید قرمز و ملتهب می شود و سریع لایه لایه می شود.

برای درمان پوست حساس و قرمز یک فنجان ماست پرچرب، یک دوم فنجان بلغور جو. ماست و بلغور را به خوبی در مخلوط کن، مخلوط کنید. سپس ماسک را روی پوستتان قرار دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب گرم بشوئید.

علائم پوست های حساس

علائم بارز پوست های حساس التهاب، قرمز شدن و لایه لایه شدن پوست و حساسیت آن در برابر استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی مواد شیمیائی قوی یا نور خورشید و حتی آلودگی هواست. اضطراب و استرس نیز در وضعیت پوست های حساس تأثیر زیادی دارد. افرادی که پوست های حساس دارند هنگام پیلینگ کردن نیز بسیار اذیت می شوند چراکه پیلینگ باعث تحریک بیشتر این نوع پوست ها می شود. پوست افرادی که پوست های حساس دارند سریعاً در برابر گرما و سرما واکنش نشان می دهد و تحریک می شود. افرادی که پوست های حساس دارند بهتر است غذاهای ادویه دار و تند نخورند و از مصرف بیش از حد مواد حاوی کافئین خودداری کنند. هم چنین این افراد باید در استفاده کردن از محصولات آرایشی و بهداشتی نهایت دقت را بکنند و از محصولات باکیفیت استفاده کنند.

مراقبت از پوست های حساس کار چندان ساده ای نیست. شست وشوی این نوع پوست ها باید با آب ولرم و لوسیون های مخصوص پوست های حساس انجام شود. به افرادی که پوست های حساس دارند توصیه می شود که با آب گرم پوست صورتشان را نشویند. استفاده از مرطوب کننده امری ضروری برای حفظ طراوت پوست های حساس به شمار می آید. البته بسیاری از افراد نسبت به عطر و اسانس کرم های مرطوب کننده حساسیت دارند و خود این مرطوب کننده ها باعث تحریک پوستشان می شود. شست وشوی بیش از دوبار در روز برای افرادی که پوست های حساس دارند، توصیه نمی شود چراکه باعث تحریک پوست می شود. استفاده از لوسیون های مخصوص پوست های حساس تأثیر مثبت و به سزائی در حفظ سلامت پوست های حساس دارد.

پوست حساس در برابر بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی حساسیت نشان می دهد

دلایل حساس شدن پوست

برخی از عوامل محرک، به پوست که محافظ بدن است، آسیب رسانده و موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند و در نهایت داشتن پوستی نرم و لطیف محال به نظر می‌آید. از جمله این موارد:
محصولات پاک کننده‌پوست حاوی سولفات لوریل سدیم
استفاده افراطی از صابون‌های قوی
ترکیبات محرک در محصولات روزانه مراقبت از پوست از قبیل اسید سالیسیلیک، اسانس‌ها و عصاره گیاهان یا روغن‌های اسنشیال
تمیز نکردن پوست از آلودگی‌ها، باکتری‌ها یا سلول‌های مرده به طور کامل
استفاده از محصولاتی همچون پترولاتیوم، موم عسل، لانولین و روغن‌های اسنشیال
در صورت بی‌توجهی به این موارد و استفاده طولانی از محصولات محرک، نتیجه‌ای جز اگزما، پسوریازیس، پوستی کاملا خشک، پیری زودرس و دیگر علائم حساسیت‌های پوستی حاصل نخواهد شد.

همچنین درصورت استفاده طولانی مدت از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی مواد محرک پوست، آسیب سلول‌ها امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. هرچه این محصولات حاوی مواد تحریک کننده قوی‌تری باشد و استفاده از این محصولات تداوم بیشتری یابد، آسیب‌ها نیز جبران‌ناپذیرتر خواهد بود.

۵ پیشنهاد ایده آل برای پوست های حساس

از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده کنید که مواد تشکیل دهنده کمتری داشته باشد. چراکه هرچه قدر مواد تشکیل دهنده و ترکیبات آن بیشتر باشد، احتمال این که پوست شما نسبت به یکی از این ترکیبات حساسیت پیدا کند بیشتر خواهد بود. تحقیقات نشان داده که استفاده از محصولاتی که ترکیبات بی شمار دارند سیستم ایمنی سطح پوست را ضعیف می کند.

استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. از کرم های ضدآفتاب برای پوست های حساس استفاده کنید و دقت کنید موادی مانند دی اکسید تیتانیوم نداشته باشد تا کمتر ایجاد حساسیت کند.

در صورت نیاز محصولات آرایشی و بهداشتی تان را تغییر دهید. معمولاً عادت کردن پوست به یک محصول چندان جالب نیست بنابراین بهتر است از هر محصولا آریشی تان دو نمونه متفاوت داشته باشید و یک هفته در میان یکی از آنها را استفاده کنید.

خواندن برچسب و دستورالعمل های روی محصولات را فراموش نکنید. چنان چه بدانید که نسبت به ترکیب خاصی حساسیت دارید، در صورتی که این ترکیب در محصول وجود داشته باشد استفاده از آن را کنار می گذارید. جالب است که بدانید لاک های ناخن حاوی ترکیب شیمیائی به نام فرمولدیید است که باعث خارش و سوزش چشم می شود.
افرادی که پوست های بسیار حساس دارند، می توانند تنها از ترکیب آب و کرم های هیدروکورتین برای پاک کردن صورتشان استفاده کنند.

ماسک مناسب پوست های حساس

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. صبا:

    سلام من دستم اگزما پیدا کرده بود
    کلی دکتر رفتم تا بالاخره یه دکتر بهم پمادی داد که داره این اگزما رو درمان میکنه
    اما وقتی این پمادو مصرف میکنم بقیه قسمت های پوستم بهش حساسیت نشون میدن و تویه مچ دستم قرمز حتی اطراف اونم دونه میزنه چیکار کنم؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.