حسندوست: با پیشنهاد ریاست جمهوری می‌توان از بن بست فعلی خارج شد

ارزیابی سینماگران از پیشنهاد صنفی رئیس جمهوری/

سینماپرس- گروه سینما/ رئیس کانون تدوین کنندگان سینمای ایران گفت: رئیس جمهوری در جلسه اخیر با سینماگران نگاهی مثبت به خانه سینما و اصناف داشته اند و با پیشنهاد اصلاح و تایید اساسنامه توسط نمایندگان صنوف راهی عملی را پیشنهاد کرده اند که می توان با استفاده از این روش از بن بست فعلی خارج شد.

سینماپرس- گروه سینما/ رئیس کانون تدوینگران سینمای ایران گفت: رئیس جمهور در جلسه اخیر با سینماگران نگاهی مثبت به خانه سینما و اصناف داشته اند و با پیشنهاد اصلاح و تایید اساسنامه توسط نمایندگان صنوف راهی عملی را پیشنهاد کرده اند که می توان با استفاده از این روش از بن بست فعلی خارج شد.

حسن حسندوست در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب در مورد شیوه فعال کردن اصناف توضیح داد: از روز ابتدایی تشکیل خانه سینما برخلاف خواسته صنوف برای قانونی شدن، وزارت ارشاد لزومی برای این کار نمی دید و معتقد بود چون خانه سینما قانونی است نیازی به قانونی شدن صنوف نیست، به همین دلیل صنوف تلاشی برای قانونی شدن انجام ندادند.

وی ادامه داد: اگر از همان ابتدا در خانه سینما کمیته ای برای ثبت قانونی صنوف تشکیل شده بود دیگر نیاز به هیات ساماندهی صنوف نبود و اساسنامه توسط اصناف بررسی و پس از اصلاح توسط دولت یا وزارت ارشاد به تصویب می رسید.

وی با تاکید بر این که صنوف آمادگی لازم برای قانونی شدن را دارند، تصریح کرد: این قانونی شدن باید زیرنظر اصناف انجام شود چرا که کمیته ساماندهی صنوف از سوی نمایندگان دولت تشکیل شده و از نظر ما مردود است. باید از سوی اعضای اصناف اساسنامه اصلاح و با مذاکره با وزارت ارشاد روند قانونی شدن طی شود.

حسندوست ادامه داد: نمی فهمم چرا در گذشته وزارت ارشاد اصراری برای قانونی شدن صنوف نداشت در حالی که قانونی شدن اصناف کار بسیار درستی است و اگر صنوف قانونی شوند از امکانات بیشتری برخوردار می شوند.

وی یکی از اشکالات خانه سینما را تاسیس شدن از طرف دولت و پس از آن شکل گیری اصناف از طریق خانه سینمای دولتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر از همان ابتدا صنف ها از سوی اعضای آن و زیر نظر قوانین تشکیل شده بودند این مشکلات رخ نمی داد. البته با صحبت های اخیر رئیس جمهور بهترین روش برای قانونی شدن صنوف یک بار دیگر مطرح شده است.

رئیس کانون تدوینگران سینمای ایران در مورد شرایط مورد نیاز برای از سرگیری فعالیت های صنوف اظهار کرد: در مرحله اول باید کمیته ساماندهی صنوف تعطیل و خانه سینما دوباره باز شود و پس از تشکیل مجمع عمومی کمیته ای برای اصلاح اساسنامه شکل بگیرد. همچنین وزارت ارشاد تعهد دهد که روند قانونی شدن اصناف را پیگیری کند تا پس از اصلاح اساسنامه توسط اصناف نسبت به قانونی شدن آن ها اقدام شود.

به گفته حسندوست، اصناف می توانند از طریق سازمان های دیگری چون وزارت کشور و یا وزارت کار ثبت قانونی شوند اما با توجه به که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوعی فرهنگی دارد، ترجیح می دهند که از طریق وزارت ارشاد ثبت قانونی شوند.

انتهای پیام/ف/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۶۱۷۸


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.