«حسن شیخ محمود» رئیس جمهور سومالی شد

جام جم آنلاین: نمایندگان پارلمان سومالی با انتخاب حسن شیخ محمود به ریاست جمهوری جدید این کشور آخرین مرحله از روند انتقال قدرت در سومالی را پشت سر گذاشتند تا این کشور را از دو دهه جنگ داخلی نجات دهند.

«محمود عثمان جواری»،‌ رئیس پارلمان سومالی اعلام کرد: پارلمان سومالی  «حسن شیخ محمود» را برای تصدی مقام رئیس جمهوری این کشور برگزید.

حسن شیخ محمود، ۵۶ ساله و استاد دانشگاه توانست در دور دوم انتخابات با کسب ۱۹۰ رای از شریف شیخ احمد رقیب خود که ۷۹ رای به دست آورد پیشی بگیرد.

شیخ محمود در دور اول انتخابات ریاست جمهوری پس از «شریف شیخ احمد»، رئیس جمهوری کنونی سومالی که دوره ریاست جمهوری‌اش به پایان رسیده، با ۶۰ رای بیشترین آرا را کسب کرده بود.

این در حالی است که «عبدالولی محمد علی» و «عبدالقادر اوسوبلی» که جایگاه سوم و چهارم در دور اول انتخابات را به دست آوردند از حضور در دور دوم انتخابات کناره‌گیری کردند.

با انتخاب رئیس جمهور آخرین مرحله از روند انتقال قدرت در سومالی تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد تا سومالی را از دو دهه جنگ داخلی و هرج و مرج نجات دهد.

سومالی از ۲۱ سال پیش درگیر جنگ داخلی و فاقد حکومت مرکزی است.

حسن شیخ محمود نامزدی غیرمشهور و همچون شریف شیخ احمد رئیس جمهور سابق از قبیله هاوایی است.

تحلیلگران می‌گویند شیخ محمود نقش زیادی در کار نهادهای مدنی داشته است وی استاد دانشگاه و فعال سیاسی و مدنی است و با بسیاری از نهادهای صلح و توسعه داخلی و بین‌المللی همکاری کرده است.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.