حسینی‌صدر:عربستان برای شکست نشست مسکو به ۱+۵ پیشنهاد رشوه داده است

جمعه ۲۶ خرداد – ۰۱:۰۳:۵۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با بیان اینکه عربستان برای شکست نشست مسکو به ۱+۵ پیشنهاد رشوه داد، گفت:‌ این اوضاع قیمت جهانی نفت را افزایش خواهد داد و از این طریق ریاض بر جهان آقایی می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، موید حسینی‌صدر درباره مذاکرات آتی ایران و ۱+۵، گفت: برداشت غربی‌ها این است که با افزایش تحریم ها ایران تسلیم می‌شود اما جمهوری اسلامی همواره در نشست‌های بین‌المللی و دیپلماتیک مواضعی اصولی و منطقی داشته و در همین چارچوب از حقوق ملت ایران دفاع می‌کند.
نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ایران جلوی فشارها کوتاه بیاید، نه تنها در حوزه هسته‌ای چیزی عایدش نمی‌شود بلکه قدرت‌های جهانی هر روز موضوعات جدیدی را ضد جمهوری اسلامی طرح می‌کنند بنابراین تیم مذاکره‌کننده در نشست مسکو ضمن شفاف‌سازی برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، باید مقتدرانه به مباحث مطروحه ورود کند.
وی بر شفاف‌سازی برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران تأکید کرد و ادامه داد:‌ بیشتر کشورها ندانسته با ایران دشمنی می‌کنند، برهمین اساس دستگاه دیپلماسی با آگاه بخشی به آنها می‌تواند مانع اجماع‌ جهانی علیه برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شود و بسیاری از توطئه‌های قدرت‌های سلطه‌گر را نقش برآب کند.
این نماینده اصولگرای مجلس نهم درباره تماس تلفنی اشتون و جلیلی، تصریح کرد: اگر ۱+۵ رفتار مناسب و منطقی ایران را در نشست مسکو مشاهده کند، مجبور به پذیرش حقایت برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌شود اما ذره‌ای انفعال و تزلزل هیأت ایرانی، کشورهای غربی را در تکرار مواضع زیاده‌خواهانه جری می‌کند.
وی با یادآوری تحرک قوی لابی صهیونیسم برای به شکست کشاندن مذاکرات مسکو، افزود: برخی کشورهای عربی مثل عربستان نیز به افراد مذاکره کننده در گروه ۱+۵ پیشنهاد میلیارد دلاری رشوه دادند تا مذاکرات این گروه با ایران به نتیجه نرسد چون با این اوضاع قیمت جهانی نفت افزایش خواهد یافت.
حسینی‌صدر یادآور شد: وقتی قیمت نفت ۱۰ دلار زیاد شود، عربستان که روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند ظرف کمتر از چند روز رشوه میلیارد دلاری‌اش به اعضای گروه ۱+۵ جبران و وابستگی غرب به نفت عربستان بیشتر می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وابستگی به نفت عربستان را برای کشورهای غربی خطرناک خواند و تأکید کرد: حکومت ریاض با این وضعیت بر جهان ‌آقایی می‌کند چون در حاشیه امن قرار می‌گیرد؛ هیأت ایرانی باید خطرهای این اتفاق را در نشست مسکو به طرف مقابل یادآور شود.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گوی تلفنی با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر لزوم موفقیت آمیز بودن نشست مسکو، ابراز امیدواری کرد که بتوان بر اساس ۵ پیشنهاد ایران و پیشنهاد ۱+۵ به نقاط مشترک دست یافت.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۵۱۳۰۳۵۱۸۲۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.