حسینی: بخش‌های مختلف کتاب «شرح اسم» باید مستقل نگاشته شود

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «شرح اسم» که صبح روز شنبه چهاردهم مرداد ماه در حوزه هنری برگزار شد، با بیان آنکه فعالیت پژوهشی ما در حوزه تاریخ معاصر هنوز کفایت این وقایع تاریخی مرتبط با آن را نمی کند، اظهار کرد: در تاریخ نگاری در سال‌های اخیربا وجود حرکت‌های قابل توجهی که انجام شده است، توجه ما به تاریخ صد ساله اخیرمان بسیار کم بوده است. البته جاهایی مانند مرکز اسناد تلاش‌های زیادی در این رابطه کرده‌اند، اما متاسفانه دیگران و خارجی‌ها در زمینه تاریخ نویسی فعال‌تر از ما هستند تا جایی که جنایتکاران و درباریان سابق سعی دارند این روزها آن را منقح نشان دهند و خود را مبرا از شکل گیری برخی حوادث آن بدانند، در حالی که باید تلاش کنیم تا تاریخ مان را خودمان بنویسیم تا این ابهامات به خوبی روشن شود.

حسینی ادامه داد: هم مردم و هم نخبگان ما به این کتاب‌ها و آثاری مانند «شرح اسم» نیاز دارند و اشتیاق هم برای تالیف آن زیاداست. البته شاید نقدی هم به کتاب آقای بهبودی وارد شود؛ به ویژه اینکه بیش از اندازه متکی بر استنادات تاریخی است، اما وجه مثبت تالیف و انتشار آن به طور قطع غالب برسایر وجوهش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: میزان خاطرات نقل شده در این کتاب کافی نیست و باید در ادامه کامل شود، اما این کتاب تلاش خوبی است برای جلوگیری از تحریف تاریخ؛ به ویژه اینکه وقتی به واسطه آن اسناد رژیم گذشته را در مورد برخی شخصیت‌ها می‌خوانیم، بر نکاتی تاکید می‌شود که دیگران نمی‌توانند آن را به شکل دیگر و دلخواهشان جلوه دهند.

حسینی همچنین خواستار دستمایه قرار گرفتن این کتاب توسط محققان و نویسندگان کشور برای خلق رمان شد و گفت: اگر در آینده بتوانیم هر بخش از این کتاب را به صورت مستقل و کامل‌تر منتشر کنیم، پسندیده است. فصل‌هایی از این کتاب به اعتقاد من بیش از این نیازمند کار است؛ به ویژه بخش‌هایی که به موضوع تبعید ایشان در ایرانشهر و جیرفت می‌پردازد.

وی همچنین افزود: کسی ادعا ندارد که این کتاب حق مطلب را در مورد رهبری ادا کرده است، اما تلاش برای انتشار آن اقدام پسندیده‌ای است که باید ادامه پیدا کند.

شرح اسم تنها واژه‌ای درباره ماهیت رهبری بیان کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر صادقی رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود با اشاره به عنوان این کتاب گفت: در علم منطق زمانی که به جای تعریف یک واژه از واژه معادل استفاده می‌کنیم به آن می‌گوییم شرح اسم. در اینجا نیز این نامگذاری فعلی است متواضعانه که عنوان می‌کند در برابر موضوع به ماهیت نپرداخته است، بلکه تنها واژه‌ای را درباره آن ماهیت عرضه کرده است.

رشاد ادامه داد: این کتاب شرح اسمی است بر یکی از اسماء الهی. در کره زمین بعد از حضرت حجت (عج) و امامان معصوم(ع) کسی را نداریم که همانند مقام معظم رهبری درباره دین خدا خدمت کرده و از عهده آن نیز برآمده باشد. به همین خاطر بعد از آنها، رهبری نظام اسلامی مقرب‌ترین بنده درگاه الهی است.

وی ادامه داد: ایشان به صحنه آمده و در برابر بلای دشمنان سینه خود را سپر کرده است. من معتقدم از لحاظ مراتب معنوی کسی مانند ایشان در کره زمین پس از ائمه (ع) به دین خدا خدمت نکرده است و اگر این منشأ قرب الهی نیست چه می‌تواند باشد؟ آیا این میزان از صبر و تلاش و جهاد ایشان نمی‌تواند نشانی از آیات الهی باشد؟ و آیا جز این است که این کتاب به شرح اسمی از اسماء الهی پرداخته است؟

رشاد یادآور شد: رویکرد این اثر بیشتر سیاسی است و این کتاب را می‌توان شرح حال سیاسی ایشان دانست؛ در حالی که شخصیت مقام معظم رهبری باید در وجوه مختلفی دیده و ترسیم شود و زندگانی فقهی، هنری، فرهنگی و سایر ابعاد از زندگی ایشان می‌تواند در کتابی مستمر مورد توجه قرار بگیرد.

تجربه نگارش شرح اسم برای سایر شخصیت‌ها تکرار شود

علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود با اشاره به بیان متواضعانه این کتاب عنوان کرد: یکی از نکاتی که هم ادبیات و هم طبیعت تصدیق می‌کند، این است که وقتی به سواد اعظمی می‌رسیم اولین نقطه از آن در واقع معرف پایان آن نیز است. در مورد مقام معظم رهبری آخرین نقطه از تعریف ایشان را باید اولین نقطه از این موضوع بدانیم.

وی ادامه داد: امروز اگر کسی که از ما نیست درباره انقلاب اسلامی حرفی بزند، ما اثری را نداریم تا مردم را به آن راهنمایی کنیم و از این منظر این کتاب افتخار بزرگی است.

معلم خاطرنشان کرد: این کتاب را باید جلد اول از کتابی بدانیم که معنای این مصرع از حافظ است که می‌گوید: «دلبر آن است که مویی و میانی دارد». می‌توان تجربه نگارش این کتاب را برای بسیاری از قهرمانان انقلاب اسلامی تکرار کرد. تردیدی ندارم که این کتاب باید جلد دومی نیز داشته باشد که بدون شک آغاز آن از این مصرع شروع می‌شود که می‌گوید: «بنده طلعت آن باش که آنی دارد».

همه مدیون قهرمان تاریخ هستیم

هدایت‌الله بهبودی نویسنده این کتاب نیز آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنان کوتاهی عنوان کرد: وقتی می‌شود اثری ادبی خلق کرد که ادیب توان ایستادن بر لبه تیغ داشته باشد و این بدون خطر نمی‌شود.

وی ادامه داد: وفاداری به سنت تاریخ‌نویسی درباره بزرگان همانند ایستادن بر صفحات بی باید است و این نه به مصلحت است و نه به معرفت. سهم من در لباس دامادی این کتاب تکیه‌ای بیش نبود که عاریتی از سوی خداوند به من اعطا شد.

بهبودی افزود: در داستان نویسنده است که قهرمان خلق می‌کند و در تاریخ، قهرمان نویسنده را می‌آفریند. قهرمان داستان، مخلوق داستان نگار و تاریخ نگار همه مدیون قهرمان تاریخ هستند. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.