حسینی بر ضرورت تشکیل مرکز فرهنگی ایران در پکن تاکید کرد

سید’ محمد حسینی ‘ در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، گفت: توافق کلی در مورد تاسیس این مرکز صورت گرفته و اکنون در انتظار امضای تفاهم نامه مربوط به آن با طرف چینی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دیدار و گفت وگو با ‘ چای وو’ همتای چینی خود و شرکت در نهمین نشست شورای وزیران فرهنگ سازمان همکاری شانگهای از روز دوشنبه گذشته به مدت پنج روز به پکن سفر کرد.

وی اظهارداشت: اکنون فعالیت فرهنگی ایران در حد رایزن و در محل سفارت کشورمان در پکن محدود است و مرکزی دارای کتابخانه ، کلاس آموزشی و محلی برای رفت و آمد علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران وجود ندارد.

حسینی ابراز امید کرد با امضا تفاهم نامه بین ایران و چین در آینده نزدیک ، این مشکل رفع شود.

وزیر فرهنگ ایران در عین حال آمادگی تهران را برای ایجاد زمینه های فرهنگی بیشتر چین در کشورمان اعلام کرد.

وی با اشاره به دیدارهای خود با وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، افزود: در این ملاقات ها درباره روابط دو جانبه فرهنگی و راه های توسعه همکاری ها بحث و تبادل نظر شد.

وی به پیشنهادهای ایران در این دیدارها اشاره کرد و گفت: در دیدار با مقام های چین نیز آنان تاکید کردند ایران می تواند در برخی فعالیت های فرهنگی و هنری سازمان همکاری شانگهای محور باشد.

حسینی اضافه کرد: ایران همچنین پیشنهاد داد که هر سال یک شهر در یک کشور عضو این پیمان به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان شانگهای معرفی شود که به خصوص مورد استقبال مقام های ارشد چین قرار گرفت و از آن حمایت کردند.

وی با اشاره به زمینه های فراوان همکاری های فرهنگی و هنری بین ایران و چین ، افزود: در این سفر پیشنهاد تولید مشترک یک فیلم سینمایی در خصوص زندگی یکی از ایرانیان مسافر چین که منشا اقدامات مثبت و موثر بوده مطرح شد که مقدمات آن در حال اجرا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد جمعیت جهان در چین زندگی می کنند، گفت: مردم چین خیلی علاقه مند به شناخت بیشتر از ایران و فرهنگ آن هستند و ما می توانیم در برخی فعالیت های فرهنگی محور باشیم.

ایران و چین در سال ۲۰۱۱ آیین های مختلفی به مناسبت چهلمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور برگزار کردند.

مسوولان دو کشور در حوزه فرهنگی برنامه هایی را طراحی کرده بودند که از آن جمله می توان به شرکت در جشنواره موسیقی ‘شن جن ‘ و جشنواره های فیلم و هفته فرهنگی در پکن و تهران اشاره کرد.

اعزام هیات های رسانه ای به دو کشور ، امضای توافقنامه چاپ و نشر آثار نفیس و حضور فعال چین در نمایشکاه کتاب تهران و استقبال از غرفه های ایران در نمایشکاه کتاب پکن از جمله این موارد بود.

امضای توافقنامه توریستی و قرار گرفتن نام ایران در مقاصد توریستی چین نیز از جمله دستاوردهای مهم بین دو کشور محسوب می شود.

نخستین کمیسیون مشترک فرهنگی بین ایران و چین نیز بهمن ماه سال گذشته برگزار شد.

همزمان با تشکیل این کمیسیون مقام های فرهنگی دو کشور یک سند همکاری جدید را امضا کردند.

براساس این سند ایران و چین دو مرکز متقابل فرهنگی در پکن و تهران دایر خواهند کرد و قرار شد نشست های کمیسیون مشترک فرهنگی هر دو سال یک بار و جلسه بعدی این کمیسیون در سال ۲۰۲۲ در تهران برگزار شود.

آساق ** ۲۷۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۴۴۸۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.