حسینی بوشهری: مراجع نگران وضعیت قم هستند/برخورد با مشکلات فرهنگی صرفاً قهرآمیز نباشد

رییس شورای‌عالی جامعه مدرسین گفت: نسبت به شهر قم، نگرانی‌های به جایی وجود دارد. مخصوصاً رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید، نگران وضعیت این شهر هستند.

به گزارش ممتازنیوز، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: در قضاوت‌ها، تنها نباید به نقاط ضعف و ایرادها نگاه کرد، متأسفانه جامعه ما عادت کرده است که همیشه نقاط ضعف، سلبی و منفی را ببیند و آن را برجسته کند، در نتیجه خوبی‌ها و نقاط مثبت کمتر دیده می‌شود؛ اما ما وظیفه داریم که در مسائل مختلف مخصوصاً نقد مسئولان، ضمن بیان اشکالات، از محاسن و خدمات آنها هم تقدیر و تشکر کنیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همه مسئولان و مردم را در پیروزی و شکست‌های جامعه مسئول و مؤثر دانست و افزود: اگر هرکس به اندازه وظیفه‌ و تکلیفی که متوجهش است، خود را مسئول بداند، مشکلات جامعه هم بهتر و زودتر حل می شود؛ اما اگر موفقیت ها را به نام خود ثبت کنیم و تمام شکست‌ها را متوجه دیگران بدانیم، طبعاً مشکلات جامعه روز به روز بیشتر و راه حل آن هم دشوارتر می شود.

وی ادامه داد: مشکل جامعه ما این است که هرکجا ایراد و اشکالی می‌بینیم، فوراً آن را به دیگران نسبت می‌دهیم و حاضر نیستیم سهم خودمان را هم ببینیم که تا چه حد به وظایف خود عمل کرده‌ایم و چه مقدار عمل نکرده‌ایم.

امام جمعه قم با اشاره به تلاش دشمنان برای تأثیرگذاری بر فضای شهر قم، گفت: نسبت به شهر قم، نگرانی‌های به جایی وجود دارد. مخصوصاً رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید، نگران وضعیت این شهر هستند. چرا که دشمنان ما برای اثرگذاری بر فضای معنوی و فرهنگی این شهر برنامه دارند.

حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه در برنامه‌ریزی‌ها باید متوجه شرایط و مقتضیات روز هم باشیم، اظهار کرد: در برنامه‌ریزی فرهنگی باید شرایط و مقتضیات زمان در نظر گرفته شود. امروز تحولات مختلفی را در جهان شاهد هستیم که با گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست؛ بنابراین با جوان امروزی هم نمی‌توان مثل جوان چهل سال پیش رفتار کرد و همان نسخه سالهای گذشته را برای او در نظر گرفت. مثلاً در اثر ماهواره، اینترنت و شبکه‌های مجازی، همگان به ابزارهایی برای ارتباط با جهان دسترسی دارند و سبک زندگی و فضای ذهنی آدمها متحول شده است؛ بنابراین برای مواجهه با این تحولات، باید ابتدا دنیای جدید را شناخت و سپس با نشان دادن الگوی خوب، مانع تأثیرات منفی این ابزارها مخصوصاً در نسل جدید شد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه عقب‌ماندن از تحولات روز را موجب خسارات جبران‌ناپذیر دانست و تأکید کرد: سیر تحولات به گونه‌ای است که گاهی انسان احساس می‌کند اقدامات ما در مقایسه با آنچه رخ می‌دهد و اتفاق می‌افتد، فاصله زیادی دارد. در حقیقت عقب ماندن از این تحولات، خسارات و آسیب‌های زیادی برجای می‌گذارد؛ بنابراین باید ضمن شناخت تحولات، فاصله خود را با آن کمتر کنیم و به صفر برسانیم. چرا که دشمن ما، بیکار نمی‌نشیند و از همه توان و ابزارهای خود برای ضربه زدن به جامعه دینی ما استفاده می‌کند.

حسینی بوشهری ادامه داد: مجموعه وزارت ارشاد برای شناخت آسیب‌های اجتماعی، باید برنامه‌ریزی داشته باشد و سهم هر آسیب را برای پدیده‌های مختلف اجتماعی مشخص کند و ضمن تعامل با نهادهای فرهنگی و مذهبی از جمله حوزه های علمیه و جامعه مدرسین، از برنامه و طرح‌های این نهادها برای رفع آسیب‌های فرهنگی، استفاده کند. البته حوزه‌های علمیه هم باید به وظایف و تکالیف خودشان درباره مسائل فرهنگی جامعه عمل کنند، اما نقش و جایگاه وزارت فرهنگ، مهم است و این وزارتخانه با هم‌افزایی و هم‌فکری با سایر نهادها و سازمانها می‌تواند برای رفع مشکلات فرهنگی، بهتر عمل کند.

وی با تأکید بر این که راه برخورد و مواجهه با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، صرفاً نباید قهرآمیز باشد و منتظر برخوردهای امنیتی و نظامی باشیم، گفت: بسیاری از امور فرهنگی و اجتماعی، راه‌حل فرهنگی دارد. باید ببینیم در تبلیغات، چه چیزهایی برای مردم تدارک دیده‌ایم و سپس از مردم توقع داشته باشیم که بر اساس داده‌های فرهنگی ما، رفتار کنند و در اینجاست که خود مردم در فضای جامعه می‌توانند نقش بازدارندگی داشته باشند.

حسینی بوشهری، تأکید کرد: مردم ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. مخصوصاً در شرایط فعلی که به علت تحریم‌های ظالمانه دشمنان و مسائل اقتصادی کشور، سختی‌هایی در زندگی مردم وجود دارد؛ بنابراین باید ضمن توجه به شرایط کشور، برای کاستن از دردها و سختی‌های مردم تلاش کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.