حشرات در زمستان کجا می‌روند؟

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که حشرات زمستان را چگونه سپری می نمایند و چرا در زمستان iبه ندرت شاهد حشره ای هستیم؟

به گزارش تفسیری خبرنگار محیط زیستممتازنیوز، حشرات برای اینکه بتوانند در شرایط مختلف از جمله تغییرات فصل زنده بمانند در طی میلیون ها سال تغییراتی حاصل نموده اندو نتیجه آن اشکال مختلف در طی چرخه زندگی انسان است.
علیرضا نادری کارشناس حشرات (پروانه ها) پاسخ این سوال که حشرات چگونه زمستان را سپری می نمایند؟ را با توضیح در مورد چرخه زندگی آنها می دهد: غالب حشرات تخم گذار می باشند نوزاد حشره پس از خروج از تخم آغاز iبه تغذیه از گیاهان یا سایر موجودات زنده می نمایند.
چرخه زندگی حشرات در دو حالت دگردیسی تدریجی و کامل انجام می گیرد یعنی وجود مراحل تخم، لارو یا نوزاد، شفیره و حشره کامل iبه آنها اجازه می دهد در شرایط مختلف آب و هوایی خود را تطبیق دهند.
وی افزود: تقریبا ۹۹درصد پروانه ها در مناطق معتدله برای غلبه بر سرما زمستان را iبه صورت شفیره می گذرانند iبه این معنا که پروانه ماده در تابستان تخم های خود را گذاشته و لاروها پس از خروج و تغذیه، شفیره شده و پاییز و زمستان را iبه همین صورت می گذرانند. پروانه ماده اندکی پس از تخم گذاری می میرد و نسل بعدی زمستان را iبه صورت شفیره سپری و در iبهار با گرم شدن هوا پروانه ها از شفیره خارج می شوندو iبه پروانه در می آیند.
وی با بیان اینکه شفیره های زمستان گذران، معمولا در زیر خاک، تنه درختان و یا زیر بوته های مختلف در پناه می باشند، تصریح نمود: اگر در پایان زمستان پس از ذوب تدریجی برفها در منطقه ای جنگلی یا کوهستانی قطعه سنگ یا چوبی را برگردانیم، می توانیم زیرآن شاهد تجمع این حشرات باشیم که رفته رفته آماده فعالیت می شوند.
این کارشناس محیط زیست (حشرات) اظهار داشت: گاهی نیز iبه داخل خانه های ما پناه می آورند در گوشه و کنار منزل، داخل حیاط، زیرزمین، انباری، حتی اتاقهایمان می توانیم انواعی از حشرات را بیابیم که از سرمای خارج iبه داخل پناه آورده اند.
نادری خاطرنشان نمود: درهر حال حشرات برای زنده ماندن مکانیزمهایی دارند که با شرایط طبیعی زندگی اشان تطبیق کامل پیدا نموده و این اجازه می دهد نسل خود را حفظ نمایند./ف
گزارش از هراتیان


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.