حشره کش ها در ایجاد پارکینسون دخیل اند

اردیبهشت ۱۴۰۳

استفاده از مواد شیمیایی، حشره کش ها و سموم دفع آفات گیاهی سبب ابتلا به پارکینسون می شوند.

فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیان داشت: پارکینسون یک بیماری تخریبی سلول های خاص مغز است که در اشخاص مسن بالای ۶۰ سال شایع است.

این بیماری در مردان اندکی بیشتر از زنان دیده می گردد. 

وی گفت: در مغز قسمتی به نام ساقه مغز وجود دارد که در این قسمت ماده سیاه وجود دارد که ماده سیاه واسطه شیمیایی به نام دوپامین ترشح می گردد که سبب تسهیل شدن فعالیت های حرکتی مغز شده ورودی هسته قاعده ای مغز تأثیر می گذارد. بنابراین در بیماری پارکینسون سلول های تولید کننده دوپامین در ماده سیاه تخریب شده و سبب اختلالات حرکتی می گردد.

رئیس دپارتمان مغز و اعصاب مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: لرزش در اندام خصوصا دست ها به صورت یک طرفه در یک سمت که در حالت استراحت لرزش وجود دارد و هنگام فعالیت از بین می رود یکی از علائم پارکینسون بوده که به دنبال آن کندی حرکت در اندام، سختی در حرکات مفاصل، اختلال در تعادل وضعیتی بدن، اختلال در راه رفتن که راه رفتن آهسته و کند می گردد از دیگر علائم بروز بیماری پارکینسون است.

اشرافی با اشاره به اینکه مصرف بعضی از داروهای روانپریشی به مدت طولانی سبب ایجاد علائم پارکینسون می گردد، افزود: سبب این بیماری ناشناخته است اما فرد با تماس با بعضی از مواد، فلزات سنگین، منگنز، مواد شیمیایی، سیانیک ها، حشره کش ها نظیر سموم دفع آفات گیاهی، مسمومیت با منواکسید کربن و مسمومیت با الکل میتلیک در بروز این بیماری دخیل می باشند.

وی اظهار داشت: تشخیص بیماری براساس شرح حال و یافته های کلینیکی در معاینه می باشد در مواردی که در سنین زیر ۴۰ سال یا در مواردی که علائم غیرفیزیکی در پارکینسون دیده نشوند مانند فلجی اندام، عدم تعادل، اختلال دیده انجام تصویربرداری از مغز صورت می گیرد.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان تصریح کرد: تجویز داروهایی که سبب افزایش سطح دوپامین در خون شده و سبب بهبودی لرزش و کندی حرکت و سختی اندام می گردد اولین قدم در درمان پارکینسون است. درمان از طریق بازتوانی، توانبخشی و فیزیوتراپی و در نهایت جراحی از گام های بعدی درمان به حساب می رود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.