حشیش به اندازه هروئین خطرناک است

تحقیقات صندوق مبارزه و درمان اعتیاد مصر هشدار داد که ماده موثر حشیش ها تغیییر یافته به گونه ای که به اندازه هروئین خطرناک است.

تحقیقات صندوق مبارزه و درمان اعتیاد مصر هشدار داد که ماده موثر حشیش ها تغیییر یافته به گونه ای که به اندازه هروئین خطرناک است.
 
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات حاکی است: حشیش که در گذشته یک ماده مخدره ساده به شمار می رفت، تغییر یافته و ماده موثر آن ۱۰ برابر شده است و این وضعیت، حشیش را در گروه مواد مخدر خطرناک همپایه هروئین قرار داده است.

دکتر عمر عثمان رئیس صندوق مبارزه و درمان اعتیاد گفت: حشیش ماده مخدری است که در سطح کل جهان وجود دارد  گسترش آن در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و افغانستان در برهه اخیر بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: کشور مغرب بزرگترین صادره کننده حشیش در جهان است و از طریق لیبی، الجزایر، تونس و مصر به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی افزود: کنترل مرزی افزایش یافته و منجر به کشف مقادیر زیادی حشیش شده است که در بررسی برخی از نمونه ها مشخص شد که ماده موثر آن ۱۰ برابر از گذشته شده است.

حشیش ماده‌ای‌ست که از ترشحات چسبنده گل، برگ و ساقه گیاه شاهدانه مؤنث به صورت صمغ به دست می‌آ‏ید، رنگ آن معمولا قهوه‌ای و گاه سبز تیره، سیاه یا حنایی است و شکل خمیری و قابل انعطاف دارد.

تأثیر حشیش، ناشی از تتراهیدروکانابینول‌ها (THC) است که یک توهم‌زای طبیعی به شمار می‌‏رود.

برآورد می‌شود که حدود ۱۶۲ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ دست‌کم یک بار حشیش مصرف کرده‌اند. مصرف این ماده بیش از همه در اقیانوسیه و سپس در آمریکای شمالی و آفریقا شایع است. مغرب و پاراگوئه مهمترین تولیدکنندگان حشیش هستند و گینه نو با ۳۰% جمعیت بزرگسال، بیشترین جمعیت مصرف کننده را داراست.


سایت خبری تحلیلی همصدا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.