حصار کشی تنها ذخیره‌گاه فندق در شرق کشور


حصار کشی تنها ذخیره‌گاه فندق در شرق کشور

۱۳:۰۸ (چهارشنبه ۲۸ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تنها ذخیره گاه فندق در شرق کشور در این استان حصار کشی و محافظت شد.

به نقل از روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، موسی صابری اظهار کرد: تنها ذخیره گاه فندق در شرق کشور در سطحی بالغ بر ۷ هکتار با اعتباری معادل ۱۳۰ میلیون ریال از محل اعتبارات طرح ملی صیانت از جنگل‌های شمال حصار کشی و محافظت شد.

وی افزود: در پی درج اخباری در خصوص تخریب اراضی جنگلی ذخیره گاه فندق ویوی استان در جراید محلی این اداره کل در اقدامی منسجم مبادرت به حصار کشی هسته مرکزی این ذخیره گاه با ارزش کرد.

صابری تصریح کرد: با این اقدام عملا هر گونه دخل و تصرف و چرای دام که باعث تضعیف شرایط محیطی ذخیره گاه می‌شد از بین رفته و ضریب حفاظتی از سطح این ذخیره گاه در حد ایده آل افزایش یافت.

وی افزود: محدوده ذخیره گاه و همچنین ارضی جنگلی منطقه ویوی شامل ذخیره گاه فندق و ویوی، گردوی آق چشمه با توجه به شرایط اکولوژیکی این مناطق جزء‌ جنگل‌های نیمه مرطوب خزری محسوب شده که با هماهنگی انجام شده مقرر شد از این پس محدوده ذخیره گاه‌های منطقه در قالب اعتبارات ملی طرح مذکور مورد حفاظت و حمایت قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اعلام کرد: علاوه بر منطقه ویوی جنگل‌های با ارزش پهن برگ درکش و هاور شهرستان مانه و سملقان نیز در سطحی بالغ بر ۲۵ هزار هکتار در قالب اعتبارات ملی طرح صیانت از جنگلهای شمال در حال مطالعه و برنامه ریزی است.

وی اظهار کرد: تا کنون سطحی بالغ بر ۱۹ هزار هکتار در دو فاز یک و دو در قالب شرح خدمات جنگلداری تولیدی غیر چوبی تهیه طرح شده و علاوه بر آن سطحی معادل ۷۰ هکتار غنی سازی شد.

صابری گفت: جنگل‌های پهن برگ بلوط منطقه تیغ بل نیز در سطح هزار هکتار با سیم خاردار در حال حصار کشی بوده و برای غنی سازی این جنگلها با نهال در پاییز سال آینده در سطح ۱۰۰ هکتار چاله و تشتک حفر و در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته برای اجرای پروژه‌های یاد شده اعتباری معادل دو هزار و ۵۳۰ میلیون ریال به جنگلهای هیرکانی استان در قالب طرح ملی صیانت از جنگل‌های شمال اعتبار تخصیص داده شده که پروژه‌های یاد شده در قالب آن به مورد اجرا در آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پروژه گشت و مراقبت و حفاظت از سطح کل جنگل نیز هر ساله اجرا می‌شود.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

.

.

.

..

.

.

.

فارس


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.