حضرت زهرا(س) برای دفاع از حریم ولایت، تا مرز شهادت پیش رفت

حجت الاسلام والمسلمین ‘سیدکاظم ارفع’ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا افزود: صدیقه کبری(س) کسی نبود که اگر حقش پایمال شود در خانه بنشیند، بلکه با حجاب کامل در مسجد حضور یافت و خطبه پرمحتوای ‘ فدکیه’ را خواند و از حقوق خود دفاع کرد.

وی گفت: در ایام شهادت حضرت زهرا(س) دوستداران خاندان اهل بیت عصمت و طهارت لازم است تا به زندگینامه و سیره و رفتار این بانوی بزرگوار نگرش جدیدی داشته باشند و تلاش کنند ضمن شرکت در مجالس دینی، اخلاقیات و روحیات آن حضرت را در خود تجلی دهند.

ارفع ادامه داد: حضرت زهرا(س) فقط اسوه بانوان نیست، بلکه این بانوی بزرگوار، آموزه هایی دارد که همگان می توانند از وحود آن حضرت استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) و مساله ازدواج، حضرت زهرا(س) و مساله شوهرداری، حضرت زهرا(س) و تعلیم و تربیت فرزندان، حضرت زهرا(س) و ملکات اخلاقی و صفات حمیده و حضرت زهرا(س) و دفاع از حریم ولایت تا مرز شهادت، از جمله شاخصه ها و ویژگی های این بانوی بزرگوار است.

این نویسنده و محقق مذهبی در رابطه با حضرت زهرا(س) و مساله ازدواج گفت: آن حضرت خواستگاران بسیاری داشت و اصحاب سرشناس به خواستگاری می آمدند اما هیچ یک هم کفو ایشان نبودند.

ارفع خاطرنشان کرد: سرانجام این بانوی بزرگوار پیشنهاد ازدواج حضرت علی(ع) را پذیرفت و پس از تشکیل زندگی و رفتن به خانه شوهر، بهترین نوع شوهرداری را ارایه کرد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در احادیث آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند که ‘جهاد زن، خوب شوهرداری است’، ادامه داد: حضرت زهرا(س) به تمام معنا این وظیفه را در زندگی خود پیاده کرد به گونه ای که حضرت علی (ع) فرمود من آنچه که در بیرون خانواده از مشکلات و سختی ها بر من وارد می شود را وقتی به خانه می آمدم آن هنگام که چشمم به حضرت زهرا می افتاد همه غم های عالم از دلم بیرون می رفت.

وی با بیان آنکه در مساله تعلیم و تربیت فرزندان نیز این بانوی بزرگوار نمونه و اسوه است، افزود: آن حضرت دو امام معصوم امام حسن(ع) و امام حسین (ع) و دو دختر زینب کبری (س) و ام کلثوم را تربیت کرد.

ارفع ادامه داد: حضرت زینب(س) تربیت شده مکتب فاطمه(س) است و اگر متمم حادثه کربلا شد، به خاطر روحیات و اخلاقیاتی بود که از مادر گرفته بود.

این نویسنده و محقق مذهبی با اشاره به اینکه صدیقه کبری(س) از نظر اخلاقی نیز دارای ایثار و صفات برگزیده ای بود، به ذکر مثالی در این رابطه اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگوار در شب عروسی، لباس نو خود را به زن بینوا و مستمندی داد و خود همان پیراهن قدیمی را به تن کرد که این کار در طول تاریخ بشر سابقه نداشته و ندارد.

وی با بیان آنکه بی تفاوت بودن آن حضرت به مال و ثروت دنیایی را در مساله فدک به وضوح می توان مشاهده کرد، اظهار داشت: وقتی پیامبر اکرم(ص) این باغ را به نام آن حضرت کرد، ایشان تمامی درآمد باغ را به مصرف فقرای مدینه رساند و برخلاف کسانی که با ثروت زیاد به تجمل گرایی روی می آورند، بانوی دوعالم چنین شیوه ای را در پیش نگرفت.

این استاد حوزه علمیه، توجه به حجاب و عفاف را یکی دیگر از بارزترین ویژگی هایی اخلاقی و رفتاری حضرت فاطمه زهرا(س) دانست و افزود: ارادتمندان به آن حضرت باید توجه داشته باشند که صرف حضور در مجالس عزاداری کافی نیست، بلکه باید چگونگی زندگی و سیره آن حضرت را در مسایل مختلف الگو و سرمشق زندگی خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ بانویی نمی تواند همانند آن حضرت باشد، اما حداقل کاری که می تواند انجام دهد آن است که راه و روش ایشان را به کار گیرد.

ارفع ادامه داد: اکنون در مراکز اجتماعی، برخی از زنان با پوشش نامناسب و بر خلاف شئونات اسلامی حاضر می شوند و البته این افراد اظهار می دارند که دوستدار حضرت زهرا (س) هستند.

وی با بیان آنکه اگر این زنان واقعا دوستدار آن حضرت باشند باید در عمل و رفتار خود نیز تجدید نظر کنند، افزود: در غیر این صورت چه وجه تشابهی بین آنان و بانوی دو عالم می تواند وجود داشته باشد.

فراهنگ ** ۱۸۸۳ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۶۵۸۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.