حضرت زهرا (س) جلوه یک زن عفیف و در عین حال اجتماعی است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: حضرت زهرا (س) یک اسوه و الگو برای تمام جامعه زنان است، ایشان در عین آنکه یک زن عفیف است جامعه را نیز به امر به معروف و نهی از منکر دعوت می‌کند، این نشان می‌دهد که اگر جامعه مسیر انحراف را در پیش گرفته است زن می‌تواند در این مسیر پیشتاز و در آگاهی بخشی به جامعه سرمشق باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شخصیت حضرت زهرا(س) و با بیان اینکه ایشان همواره می‌تواند برای کل جامعه به خصوص زنان الگو باشد، اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) در واقع یک نمونه بارز و مبین برای حضور زن در اجتماع برای احقاق حق و مبارزه با باطل می‌باشد، طبیعی است که در یک حکومت اسلامی زن می‌تواند نقش موثری در تربیت نیروهای جوان برای آمادگی در دفاع از حکومت و نظام اسلامی داشته باشد و همین زن می‌تواند در برخی مواقع انحرافاتی را که در نظام اسلامی وجود دارد بیان و مطالبه‌گری کند.

وی ادامه داد: اگر مدیران در هر سطحی باشند چنانچه خطا یا اشتباهی از سوی آنها سر بزند یک زن دین‌دار و حقیقت‌جو از روی اخلاص می‌تواند حقایق را در مورد آنها بیان کند، براساس آنچه افراد کوتاه فکر می‌گویند مبنی بر اینکه زن باید در خانه محبوس و به دور از انزار عمومی و تنها امورات مربوط به خانه و خانواده را انجام دهد و جدای از مسائل اجتماعی و رویدادها سیاسی باشد نشان می‌دهد که سیره حضرت زهرا(س) را دنبال نمی‌کند چون تاریخ بیانگر حضور حضرت زهرا (س) در حوادث مختلف است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: زن در عین حال که به همسری مشغول است و به امورات منزل رسیدگی و در تربیت فرزندان کوشا است به نوعی در زندگی جامعه هم می‌تواند آماده باشد و تنها حضورش در خانه و خانواده محصور نمی‌شود، پیدا است که حضرت زهرا(س) که از مقام عصمت برخودار و عصاره همه انبیا و اولیا الهی است و در فضلیت‌ها شبیه پیامبر (ص) است باید به سیره ایشان نگریست، حضرت زهرا (س) عفت، نجابت و توجه به معنویات را در عین مطالبه‌گری از حکومت اسلامی دارد و آن را بدون آنکه بخواهد توهینی کند و سستی مبانی اسلام را داشته باشد بیان می‌کند.

مختاری یادآور شد: حضرت فاطمه(س) با استدلال و برهان و در حقیقت با نگاه‌های عمیق فقه اسلامی در احیای مبانی فکری نبوی تلاش کرد. ایشان به صورت مستدل تلاش کردند تا آنچه در جامعه می‌گذرد نسبت به آن انتقادات خود را بازگو و از حاکمان و جامعه بخواهند مسیر پیامبر(ص) و سیره‌ی فکر ایشان را دنبال کنند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) یک اسوه و الگو برای تمام جامعه زنان است، ایشان در عین آنکه یک زن عفیف است جامعه را نیز به امر به معروف و نهی از منکر دعوت می‌کند، این نشان می‌دهد که اگر جامعه مسیر انحراف را در پیش گرفته است زن می‌تواند در این مسیر پیشتاز و در آگاهی بخشی به جامعه سرمشق باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی زنان پیشتاز در یک حرکت تاریخی بودند و در دوران دفاع مقدس نیز عقبه فکری و عملی مبارزه و دفاع از کشور و اسلام را داشتند، گفت: بخشی از موفقیت‌های ما در اتفاقات تاریخی براساس آگاهی‌های زنان دین‌خواه و آزادی‌خواه بوده و فرزندانی که در جبهه‌های جنگ علیه کفار مقابله و در مقابل نفاق و تزویر ایستادگی کردند حاصل تربیت همین زنان بودند که در خط مقدم این صف بودند، به عبارتی دیگر مادران و خواهران این کشور بودند که جوانان را به مسیر جبهه گسیل و به نوعی به عنوان آموزگار جامعه ایفای نقش کردند.

مختاری با اشاراه به خطبه فدکیه تصریح کرد: در این خطبه آنچه مشاهد می‌شود دفاع از نبوت، امامت و ولایت و همچنین مقابله با ظلم و ستم و تاسی از آموزه‌های اصیل و ناب اسلامی است و می‌توان گفت حضرت زهرا(س) در این خطبه به دنبال مقابله با افراط و افراط‌گرایی، خشونت‌ها و تبیین اسلام و دینی که به دنبال تاسیس امت واحده اسلامی است، می‌باشد.

وی اضافه کرد: در خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) سعی می‌کند تمهیداتی را فراهم کند تا امت واحده اسلامی شکل بگیرد، بنابراین مبادا تفسیرهای فردی و افراطی از آیات و فاقد برهان باعث پیدایش فرقه‌ها و بدبینی‌ها در جامعه اسلامی شود، باید مراقب بود تفسیرهای نابرخردانه جزء آموزه‌های الهی نشود، خطبه فدکیه به نوعی استدلال از قرآن و بیانات پیامبر(ص) است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: خطبه فدکیه در مقام تحلیل بر می‌آید و اگر حکم فقهی بیان شده علت آن هم در ذیل آن ذکر می‌شود، این نشان می‌دهد که حضرت فاطمه(س) در این خطبه یک روشنگری در حوزه فقاهت، نبوت، امامت و ولایت دارد، همچنین ایشان در بیان کیفیت چگونگی تبعیت از ولایت مواردی را بیان می‌کنند که محور اتحاد آحاد جامعه است.

وی افزود: روش حضرت زهرا(س) در ایراد این خطبه تاریخی در مدینه منوره به عنوان یک الگو است که نشان می‌دهد زن می‌تواند در برخی از مواقع در مسایل سیاسی و اجتماعی زمان خود دخالت و در آگاهی جامعه نقش آفرین باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به موضوع عفت زنان، گفت: زنان ما برای اینکه عفت را پیشه خود کنند می‌توانند حضرت زهرا(س) را الگو خود قرار دهند، در خطبه فدکیه مشاهده می‌کنید که در بخش‌های مختلف این خطبه جلوه‌هایی از عفت، پاکدامنی و هیبت زنانه حضرت زهرا(س) دیده می‌شود، به عبارتی دیگر در این خطبه عفت و نجابت حضرت فاطمه (س)، صداقت در گفتار ایشان و همچنین عقلانیت موج می‌زند.

مختاری تاکید کرد: وقتی خطبه فدکیه را بخوانید متوجه خواهید شد که حضرت فاطمه(س) به صورت مستدل و با برهان به پیش می‌روند و حقایقی را بازگو می‌کنند که می‌تواند در آگاهی‌بخشی جامعه تاثیرگذار باشد، ایشان در عین اینکه وارد اجتماع می‌شوند شخصیت معنوی و اخلاقی خود را که مملو از ارزش‌ها و فضائل است از یاد نمی‌برند، این بانوی والامقام اسلام مثل کوه باصلابت و محکم حقایق را بیان و همه را به اعجاب وا می‌دارند و نشان می‌دهند که یک زن چگونه می‌تواند با بینش کلمات، معانی را بیان کند که انسان را دگرگون نماید.

وی در پایان گفت: حضرت فاطمه (س) با بیان چنین خطبه‌ای آن هم در جمعی به دنبال آگاهی‌سازی جامعه است در حالی که منافاتی با عفت ایشان ندارد، این بیانگر آن است که قطعا یک زن می‌تواند با شور و احساس ظاهر و از آئین و دین و همچنین اعتقادات اصیل و دیرینه خود دفاع کند و مردان را به بصیرت و تفکر و یک زندگی با عزت فرا بخواند. زنان عفیف و پاکدامنی همچون حضرت زهرا(س) می‌توانند مردانی را که غفلت‌زده هستند و به زندگی اشرافی عادت کردند به معنویات و اهداف درست و فلسفه زندگی از منظر دین اسلام هدایت کنند.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.