حضور احمدی‌نژاد در کنار مشایی خلاف قانون محسوب می‌شود

۲۶اردیبهشت،

طبق ماده ۷۳ قانون جدید انتخابات کشور مقامات اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچیک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت، تخلف از این قانون جرم محسوب می‌شود اما آیا حرکت رئیس جمهور در همراهی مشایی تخلف محسوب می‌شود؟

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، ساعت ۱۸ عصر روز ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری اسفندیار رحیم مشایی با همراهی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت برای ثبت نام در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران وارد ساختمان وزارت کشور شدند. صحنه‌ای که با واکنش رسانه‌ها، نمایندگان، مردم و… را به همراه داشت.

همین امر سبب شد تا شورای نگهبان نسبت به این مساله موضع گیری کرده و اقدام رئیس جمهور را تبلیغ برای یک کاندیدا محسوب کرده و در صلاحیت وی تاثیر بگذارد.

همچنین این امر با اعتراض بهارستانی‌ها نیز همراه شد به طوریکه ۱۰۰ نماینده خواستار رسیدگی به این تخلف انتخاباتی شدند. نمایندگان در این نامه با استناد به مواد قانونی یادآور شدند که جایگاه قانونی رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد در انتخابات له و علیه کسی موضع‌گیری داشته باشد و اعلام کرده‌اند که این نامه اعتراضی به قوه قضائیه ارسال شده است.


استفاده از جایگاه ریاست جمهوری برای تبلیغ کاندیداها خلاف قانون است

“حجت‌الاسلام سید یونس موسوی‌سرچشمه” با تأکید بر رعایت اخلاق انتخاباتی توسط کاندیداها اظهار داشت: توهین و تخریب دیگران از نظر شرعی حرام بوده و از نظر اجتماعی نیز کار ناپسند به شمار می‌آید.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم با بیان اینکه استفاده از بیت‌المال خلاف قانون است گفت: مسئولین دستگاه قضا با کسانی که از منابع دولتی از خودکار گرفته تا ماشین سوء‌استفاده می‌کنند برخورد جدی داشته و آن ها را مجازات خواهد کرد.

حجت‌الاسلام موسوی استفاده از عنوان مدیریتی را نیز خلاف قانون و شرع بیان کرد و افزود: استفاده از بیت‌المال و جایگاه دولتی طبق قانون امری مذموم بوده و حرکت رئیس جمهور کنونی و همراهی وی با یکی از کاندیداها خلاف قانون است چرا که شخصیت ریاست‌جمهوری وی متعلق به تمام مردم بوده و وی از این امر سوء استفاده کرده است.

احمدی‌نژاد با نقض قانون بدعت بدی را پایه‌گذاری کرد

“‌ابوالفضل‌ ابوترابی” ، در واکنش به اقدام احمدی‌نژاد در همراهی با مشایی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: احمدی‌نژاد علاوه بر اینکه قانون را زیر پا گذاشت، مدعی شده که برای این عمل «مرخصی» گرفته است‌ اما پر‌ واضح است که این توجیه از او پذیرفته نخواهد شد و انتظار می‌رود وی بداند که ریاست‌جمهوری با مرخصی زائل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجائیکه رئیس‌جمهور خود مجری انتخابات است، باید برای دور ماندن از شائبه تبانی، دخالت و یا تقلب به نفع کاندیدایی تبلیغات انجام ندهد اما متاسفانه احمدی‌نژاد با نقض قانون بدعت بسیار بدی را پایه‌ریزی کرد.

ابوترابی با محکوم کردن این اقدام غیر‌قانونی رئیس‌جمهور ادامه داد: حضور و حرکت احمدی‌نژاد در همراهی با مشایی صد‌در‌صد محکوم است و انتظار می‌رود دستگاه قضایی آنطور که قانون پیش‌بینی کرده است، برخورد کند‌.

اقدام احمدی‌نژاد در همرایی مشایی مجرمانه است/ صراحت قانون بر انفصال از خدمات دولتی و حبس

“محمود صادقی” با تاکید بر غیرقانونی بودن حضور رئیس‌ جمهور در ستاد انتخابات کشور به همراه مشایی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، اقدام اخیر احمدی‌نژاد در معرفی یکی از اشخاص به عنوان نامزد انتخابات تخلف بوده و عنوان “مجرمانه” دارد‌.

صادقی با اشاره به ماده ۹۳ قانون ریاست‌جمهوری گفت: قانون برای ضمانت اجرایی این کار غیرقانونی، انفصال از خدمات دولتی به مدت ۶ ماه و حبس را در نظر گرفته است.

این حقوقدان توضیحات غلامحسین الهام در این زمینه را توجیه خواند و اظهار داشت: صحبت‌های “الهام” در این رابطه با بی‌طرفی مقامات اجرایی مغایرت دارد؛ هرچند که چند ماه است کارناوال انتخاباتی دولت به راه افتاده است‌.

حضور احمدی‌نژاد در کنار مشایی منع قانونی ندارد

بهمن کشاورز خلاف نظر باقی حقوقدان دربارهٔ بررسی رفتار احمدی نژاد در همراهی مشایی اظهار داشت: احمدی نژاد، به عنوان رئیس جمهور اسفندیار رحیم مشایی را برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری همراهی کرد که شاید سبب تعجب عده‌‌ای شد.

این حقوقدان ادامه داد: صرف نظر از این موضوع که حضور احمدی نژاد در کنار مشایی برای او سود و یا زیان دارد، همراهی رئیس جمهور منع قانونی ندارد.

وی گفت: از آنجایی که هر یک از کاندیداها می‌توانند همراهانی داشته باشند و این تخلف نیست، لذا حضور رئیس جمهور با وجود عدم اعلام نظر شورای نگهبان در تایید صلاحیت مشایی خلاف قانون نیست.

گفتنی است؛ ماده ۷۳ قانون جدید انتخابات کشور می‌گوید: مقامات اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچیک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت، تخلف از این قانون جرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.