حضور اندک مردم در انتخابات شوراهای محلی انگلیس و شکست سنگین احزاب حاکم

به گزارش ایرنا، در حالی که تاکنون نتایج حدود نیمی از کرسی های شوراهای محلی در انگلیس و ولز به طور رسمی اعلام شده است، دو حزب محافظه کار و لیبرال دموکرات شکست سنگینی را متحمل شده اند و حزب کارگر موفقیت خوبی را کسب کرده است.

همچنین برآوردهای اولیه از میزان حضور مردم در این انتخابات حدود ۳۲ درصد واجدین شرایط می باشد که یکی از کم رونق ترین انتخابات شوراهای محلی را در دهه های اخیر باعث شده است.

هنوز شمارش آرای انتخابات در منطقه اسکاتلند آغاز نشده است و کارشناسان احتمال می دهند که حزب ملی گرای اسکاتلند در آن منطقه عملکرد خوبی را در مقایسه با احزاب سراسری داشته باشد.

انتخابات شوراهای محلی که روز گذشته برگزار شد قرار است سرنوشت حدود پنج هزار کرسی شوراهای محلی این کشور را تعیین کند.

بر اساس نتایج اولیه حزب محافظه کار انگلیس تاکنون حدود ۲۸۰ کرسی و حزب لیبرال دموکرات حدود ۱۳۰ کرسی خود را در شوراهای محلی از دست داده اند. این دو حزب از سال ۲۰۱۰ تاکنون دولت ائتلافی انگلیس را در اختیار دارند.

نتایج انتخابات دیروز در واقع رد سیاست های دولت ائتلافی بویژه در زمینه ریاضت اقتصادی توسط مردم این کشور بود.

رهبران حزب محافظه کار و لیبرال دموکرات از نتایج انتخابات ابراز تاسف کرده و حزب کارگر با ابراز خرسندی از موفقیت خود اعلام کرده است که رد سیاست های دولت ائتلافی توسط مردم نشان می دهد آنان مجددا با حزب کارگر ارتباط برقرار کرده و برنامه های آن را تایید نموده اند.

از نکات جالب توجه در انتخابات دیروز، کسب پنج کرسی شوراهای محلی در شهر برادفورد توسط حزب ضدجنگ ‘ریسپکت’ بود. حزبی که جورج گالووی از رهبران سرشناس آن ماه گذشته در انتخابات میان دوره ای پارلمان از همین شهر به مجلس عوام راه یافت و همه احزاب بزرگ را غافلگیر نمود.

روز گذشته همچنین انتخابات برای برگزیدن شهردار سه شهر لندن، لیورپول و سالفورد نیز برگزار شد که نتایج انتخابات شهرداری لندن قرار است تا امشب اعلام شود.

در شهر لیورپول که برای نخستین بار شهردار کل شهر با رای مستقیم مردم انتخاب می شد، حزب کارگر با اکثریت قاطع پیروز شد.

به عقیده کارشناسان این انتخابات آزمونی مهم برای سنجش محبوبیت دولت ائتلافی این کشور پس از گذشت دو سال از شروع کارش بود و نتایج حاصله نشان می دهد که مردم از دولت فعلی رضایت ندارند.

حزب کارگر به عنوان مهمترین حزب مخالف دولت امیدوار است بتواند حدود ۷۰۰ کرسی شوراهای محلی را از دو حزب محافظه کار و لیبرال دموکرات و احزاب کوچکتر پس بگیرد.

حزب کارگر انگلیس در سال ۲۰۰۸ میلادی و زمانی که دولت مرکزی را در لندن در اختیار داشت، شکست سختی در انتخابات شوراهای محلی متحمل گردید که همان شکست نیز مقدمه ای برای ناکامی این حزب در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰ میلادی شد.

این حزب در انتخابات بعدی که در سال ۲۰۱۱ برای تعدادی از شوراهای محلی برگزار شد، عملکرد نسبتا خوبی داشت ولی نتوانست شکست سال ۲۰۰۸ خود را به طور کامل جبران کند.

تا پیش از انتخابات دیروز، حزب محافظه کار انگلیس حدود دو هزار و ۶۰۰ کرسی، حزب کارگر حدود دو هزار و ۴۰۰ کرسی و حزب لیبرال دموکرات حدود هزار و ۱۶۰ کرسی شوراهای محلی را در اختیار داشتند.

بر این اساس، حزب محافظه کار ۵۲ شورای محلی، حزب کارگر ۳۷ شورای محلی و حزب لیبرال دموکرات هفت شورای محلی را بطور کامل تحت کنترل خود داشتند و در بقیه شوراها نیز کرسی ها میان احزاب مختلف از جمله این سه حزب اصلی تقسیم شده بود که به نظر می رسد که در پایان شمارش آراء این ترکیب کاملا به هم بخورد.

دوره عضویت در شوراهای محلی انگلیس چهار ساله است و معمولا هر دو یا سه سال انتخابات شوراها برای انتخاب بخشی از اعضا برگزار می شود.

رای گیری دیروز برای انتخاب اعضای ۱۲۸ شورای محلی در انگلیس، ۳۲ شورای محلی اسکاتلند و ۲۱ شورای محلی ولز برگزار شد.

در اسکاتلند و ولز دو حزب ملی گرای آن مناطق هم در کنار احزاب سراسری، شانس خوبی برای کسب کرسی ها دارند.

اما در شهر لندن ‘بوریس جانسون’ شهردار محافظه کار با ‘کن لیوینگستون’ شهردار سابق لندن از حزب کارگر، ‘برایان پدیک’ از حزب لیبرال دموکرات، سه نامزد از احزاب کوچکتر و یک نامزد مستقل رقابت کرد.

آخرین نظرسنجی ها در لندن از پیشتازی بوریس جانسون حکایت داشت و احتمالا وی پست خود را برای چهار سال دیگر حفظ خواهد کرد که همین موفقیت می تواند مرهمی بر زخم های حزب محافظه کار باشد.

همچنین مردم ۱۱ شهر بیرمنگهام، برادفورد، بریستول، کاونتری، لیدز، منچستر، نیوکاسل، ناتینگهام، شفیلد، ویکفیلد و دانکستر برای اولین بار در یک همه پرسی شرکت کردند تا اعلام کنند آیا مایل هستند مانند لندن و لیورپول شهردار انتخابی داشته باشند یا نه؟

نتایج اولیه از این همه پرسی ها نشان می دهد که مردم سه شهر منچستر، بیرمنگهام و ناتینگهام مخالفت خود را با این طرح که از سوی دولت ائتلافی پیشنهاد شده بود، اعلام کرده اند.

با اینکه در انتخابات شوراهای محلی مسائل منطقه ای اهمیت زیادی برای رای دهندگان دارد ولی میزان رای احزاب بزرگ در این انتخابات می تواند نوعی همه پرسی برای عملکرد دولت ائتلافی این کشور نیز به شمار آید.

سیاست های ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی و ادامه مشکلات اقتصادی کشور از جمله در زمینه بیکاری و تورم، دو حزب حاکم محافظه کار و لیبرال دموکرات را در شرایط دشواری قرار داده است.

بر اساس آراء شمارش شده تاکنون، حزب کارگر مجموعا ۳۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده که سه درصد بیشتر از دوره قبل است و حزب محافظه کار با چهار درصد کاهش رای، فقط ۳۱ درصد آرای ماخوذه را به خود اختصاص داده است.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۹۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.