حضور بان کی مون در نشست غیرمتعهدها و شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی

به گزارش آسوشیتدپرس، مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در حالی از حضور وی در نشست تهران خبر داد که بسیاری از سازمان های صهیونیستی، از بان کی مون خواسته بودند که به اجلاس سران غیرمتعدها در ایران نرود.

اوایل ماه جاری میلادی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که با دبیرکل سازمان ملل تماس گرفته و به او گفته است که سفر وی به تهران ‘یک اشتباه وحشتناک’ خواهد بود و به ایران مشروعیت بین المللی خواهد داد.

سازمان های مبلغ صهیونیسم، مانند ‘سیمون وایزنتال’، ‘بنای بریت اینترنشنال’، ‘اتحادیه ضدبدنامی’ و ‘انجمن یهودیان آمریکا’ نیز خواستار خودداری بان کیمون از سفر به ایران شده بودند.

هفته گذشته، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز خواستار تحریم نشست تهران شده و گفته بود حضور دبیرکل سازمان ملل ‘پیام خوبی ارسال نخواهد کرد.’

اما نسیرکی، سخنگوی بان کی مون، روز گذشته تاکید کرد که جنبش غیرمتعهدها شامل دو سوم از کل اعضای سازمان ملل متحد است و حضور دبیرکل در این نشست بین المللی و سخنرانی درباره مسایل جهانی، یک امر رایج محسوب می شود.

بلافاصله پس از این شکست سیاسی، نولاند (سخنگوی وزارت خارجه آمریکا) از بان کی مون خواست اکنون که وی به تهران می رود، ‘نگرانی های جامعه بین المللی را مستقیما به مقام های ایران ابلاغ کند!!’

جنبش غیرمتعهدها در سال ۱۹۶۱ و در اوج جنگ سرد، توسط کشورهایی تاسیس شد که خود را مستقل از آمریکا و شوروی سابق می دانستند. در طول ۵۰ سال گذشته، این جنبش بسیار گسترده شده و ۱۲۰ کشور جهان در آن عضویت یافته اند. ایران، در دوره کنونی، به ریاست جنبش غیرمتعهدها برگزیده شده و به جای کشور مصر نشسته است.

نشست سران غیرمتعهدها از ۲۹ تا ۳۱ اوت (۸ تا ۱۰ شهریور) در تهران برگزار خواهد شد.

مترجمام**۹۱۶۳ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۸۱۱۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.