حضور در محیط‌های اجتماعی در کاهش اضطراب کودک موثر است

یک روانپزشک در یزد با اشاره به آغاز سال تحصیلی و بروز اختلال اضطراب جدایی هنگام رفتن به مدرسه، رفتن کودک به مهد کودک و محیط اجتماعی را از عوامل موثر در کاهش اضطراب کودک دانست.

دکتر امیررضا چمنی اظهار داشت: همزمان با آغاز سال تحصیلی و بروز اختلال اضطراب جدایی هنگام رفتن به مدرسه، اضطراب والدین و مراقبت‌های بیش از اندازه والدین از کودکانشان سبب افزایش و انتقال اضطراب هنگام ورود کودک به مدرسه می‌شود.

این روانپزشک یزدی، ضمن بیان این مطلب، گفت: یکی از دغدغه‌های والدین از شروع سال تحصیلی نحوه کنار آمدن با فرزندان یا پذیرش مدرسه است.

چمنی افزود: کودکان هنگامی که در معرض فعالیت جدید یا محیط تازه قرار می‌گیرند ممکن است دچار اضطراب ‌شوند که ادامه آن باعث اختلال در رفتن به مدرسه است.

وی با بیان اینکه ۴ درصد کودکان دچار اضطرابی به نام اضطراب جدایی هستند، تصریح کرد: این اضطراب شایع‌ترین اضطراب در کودکان بوده که در پسران و دختران به شکل یکنواخت است و سن این اضطراب ۷ تا ۸ سالگی است.

این روانپزشک بیان داشت: کودکان به طور طبیعی در سن ۸ تا ۱۰ ماهگی یک اضطراب جدایی را تجربه می‌کنند به این معنا که هنگامی که مادر کودک از وی دور می شود کودک احساس نگرانی می کند و به طور متوسط تا سن ۳ سالگی بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به عواملی که باعث اضطراب جدایی در کودکان می‌شود، اظهار داشت:‌ در برخی موارد به دلیل عوامل ژنتیکی بعضی کودکان به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی و سرشتی کمرو و کناره گیرند و این خود باعث می‌شود محیط‌ های شلوغ و اجتماعی را کمتر پذیرا باشند و در نهایت در زمان رفتن به مدرسه نمود می‌کند.

چمنی دومین عامل در ایجاد اضطراب را یادگیری دانست و یادآور شد: اکثر کودکان که مبتلا به اضطراب و ترس از مدرسه می‌شوند، در کنار خود والدین مضطرب و ترسو دارند که به دلیل اضطراب خود، محافظت های افراطی در کودکان به عمل آورده و در نتیجه وابستگی در کودک بوجود می‌‌آید و این وابستگی هنگام رفتن به مدرسه کودک را دچار اضطراب می‌کند.

وی سردرد، تهوع، دل درد و استفراع هنگام جدایی را از علائم جسمانی اضطراب جدایی در کودکان عنوان کرد و افزود: معمولا کودکانی که دچار اضطراب جدایی می‌شوند سابقه جدائی در خانواده مثل مسافرت طولانی والدین، بیماری والدین، فقدان والدین یا نقل و سکان منزل را تجربه کرده‌اند.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به این که اضطراب جدایی ممکن است در سنین نوجوانی نیز دیده شود، متذکر شد: معمولا نوجوانی که دچار اضطراب جدایی می‌شود از رفتن به اردو، مسافرت، مدرسه جدید و منزل دوستان پرهیز می‌کند و در هنگام رفتن به خرید و محیط‌های اجتماعی لازم است یکی از اعضای خانواده در کنارشان باشد.

وی در خصوص سیر اختلال اضطراب جدایی کودکان تصریح کرد: اگر سیر بیماری خفیف باشد با گذشت زمان بهبود می‌یابد ولی در موارد شدید ممکن است اضطراب دامن گیر و به افسردگی منجر شود.

این روانپزشک به منظور پیشگیری و درمان این اختلال توصیه کرد: والدین باید از چند ماه قبل از آغاز سال تحصیلی کودک را برای رفتن به مدرسه آماده کرده و با تعریف خاطرات شیرین و داستان‌های کوتاه موضوع رفتن به مدرسه را امری لذت بخش و خوشایند تعبیر کنند.

وی رفتن کودک به مهد کودک و محیط اجتماعی را از عوامل موثر در کاهش اضطراب کودک دانست و افزود: ‌این امر به تدریج اضطراب کودک را از جمع کمتر نموده و همچنین کودک در محیط‌های ساختار یافته به مانند مهد می‌تواند اضطراب را حل کند.

دکتر چمنی گفت: در مواقعی که کودک حاضر نیست به مدرسه برود والدین باید با تشویق و حمایت مناسب کودک در محیط‌های ساختار یافته به مانند مهد می‌تواند اضطراب را حل کند.

وی افزود: گاهی در موارد شدید لازم است والدین برای چند روز در مدرسه بمانند و به تدریج زمان ماندن در مدرسه را کاهش دهند و یا اینکه وسایل شخصی که کودک به آن علاقه دارد همراه با خود به مدرسه ببرند.

این روانپزشک نقش مربیان و معلمان مدرسه را در کاهش اضطراب جدائی کودکان موثر دانست و گفت: هر چه معلمان مدرسه مهربان‌تر با حوصله‌تر و جذاب تر باشند، میزان اضطراب کودک کم می‌شود.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.