حضور فعال مراکز “علمی کاربردی” در عرصه آموزش هوانوردی

فروردین ۱۴۰۳

با توجه به شرایط تحصیل در دانشگاه‌های علمی کاربردی سالانه تعدادی از ظرفیت‌های ورودی دوره‌ها به شاغلین در صنعت هوانوردی اختصاص می‌یابد.

مهندس محمدباقر نوری ریاست مرکز آموزش علمی کاربردی صنعت هوانوردی تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: ‌ نزدیک به هشت سال از حضور مراکز علمی کاربردی در عرصهٔ آموزش علوم هوانوردی در کشور می‌گذرد و ما شاهد بازخورد مناسبی در عرصهٔ صنعت بوده‌ایم، ‌ به گونه‌ای که امروزه تعداد قابل توجهی از شاغلان در صنعت هواپیمایی را فارغ‌التحصیلان این مراکز تشکیل می‌دهند. 

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط تحصیل در دانشگاه‌های علمی کاربردی سالانه تعدادی از ظرفیت‌های ورودی دوره‌ها به شاغلین در صنعت هوانوردی اختصاص می‌یابد و ما امروزه درحال ارائه خدمات آموزشی حتی به شاغلین در صنعت هم می‌باشیم و این از وجه‌های منحصر به فرد آموزش علمی کاربردی می‌باشد. 

وی ضمن اشاره به حضور دانش‌آموختگان این مراکز علمی کاربردی در شاخه‌های مختلف صنعت هوانوردی اظهار کرد: اگرچه آمار دقیقی از درصد فارغ‌التحصیلانی که وارد صنعت شده‌اند در دست نیست اما در یک نگاه می‌توان شاهد حظور دانش‌ آموختگان مراکز علمی کاربردی در فرودگاه‌ها، ‌ شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های تولیدات صنعتی مرتبط با هواپیمایی در سطح قابل توجهی هستیم. 

وی با اشاره به کاربردی بودن آموزش‌ها در مراکز علمی کاربردی اذعان داشت: ‌ اساس تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بر مهارت محور بودن آموزش‌های عالی دانشگاهی بود، ‌ ما نیز در واحدهای صنعت هوانوردی عهده‌دار آموزش بر مبنای مهارت می‌باشیم به گونه‌ای که دانش آموختگان این مراکز پیش از ورود به صنعت و در خلال آموزش‌های دانشگاهی با گذراندن واحدهایی تحت عنوان کاربینی و کارآموزی در محیط کار وارد شده و با حضور در صنعت را تجربه می‌نمایند.

لازم بذکر است که ساعات الزامی دوره‌های کارآموزی در این واحد‌ها بیشتر از واحدهای آموزشی دیگر می‌باشد. با این روند میان دانشگاه و صنعت پلی زده شده و آموزش‌های کاربرد محور، ‌ اصل کال واحدهای علمی کاربردی قرار می‌گیرد. 

وی در رابطه با تأمین اعتبارات دانشگاه گفت: ‌ هزینه‌های آموزش از جانب شهریه‌های پرداختی داوطلبان آموزش تأمین می‌گیرد و واحدهای علمی کاربردی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی و تحت حمایت سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می‌کنند به‌ گونه‌ای که چارچوب آموزش با مشارکت سازمان هواپیمایی کشوری و دانشگاه جامع علمی کاربردی تدوین می‌گردد. 

وی در پایان بیان کرد: با توجه به مقبولیت مهارت‌های دانش آموختگان مراکز علمی کاربردی و انطباق آموزش‌ها با نیاز صنعت در کشور بعضی از سازمان‌های خصوصی هوانوردی جهت تأمین نیروهای انسانی خود با مراکز علمی – کاربردی وارد مذاکره شده و به نتایج مطلوبی دست یافته‌ایم. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.