حضور ناتو در افغانستان تا سال ۲۰۲۴ میلادی – بین الملل

افزایش حملات علیه نیروهای ناتو در افغانستان که موجب تلفات نظامیان این پیمان شده است باعث شده تا برخی از کشور هایی که در حال حاضر در افغانستان نیروی نظامی دارند بدنبال خارج کردن سریع تر و پیش از برنامه آنها از افغانستان باشند. این مسئله در ماههای اخیر که موجی از حملات توسط پرسنل ارتش و پلیس افغانستان علیه نیروهای خارجی براه افتاده و موجب کشته شدن دهها تن از آنها شده ، تشدید شده است.با این همه آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تازه ترین اظهار نظر خود در باره موعد خروج نظامیان ناتو از افغانستان بار دیگر تاکید کرده که ناتو در سال ۲۰۲۴ از افغانستان خارج می شود.راسموسن ابراز اطمینان کرد که مابقی سربازان ناتو به طور کامل مسئولیت امنیتی را در افغانستان در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی به نیروهای امنیتی افغان واگذار می‌کنند. دبیرکل نیروهای ائتلاف ناتو گفت: پس از سال ۲۰۲۴ میلادی، ما به ماموریت آموزشی نیروهای افغان در افغانستان ادامه می‌دهیم، اما این ماموریت جنگی نیست.وی تصریح کرد: پیش از امروز، حدود ۷۵ درصد از مردم افغانستان در مناطقی زندگی می‌کردند که تحت کنترل نیروهای امنیتی ما بوده و از امروز به بعد، قصد داریم با آموزش نیروهای امنیتی افغان کنترل کامل را به آن‌ها بسپاریم…

راسموسن ادعا کرد که ۸۰ درصد حملات طالبان در مناطقی صورت می‌گیرد که جمعیت کمی دارند. لذا وی این گونه نتیجه گیری می کند که اکثر جمعیت افغانستان در مناطقی با جوی آرام و با ثبات و بدون درگیری ساکن هستند. با این همه وقوع انفجارها و حملات مسلحانه بویژه در کابل پایتخت این کشور و بسیاری از دیگر ولایات افغانستان خلاف این ادعای راسموسن را ثابت می کند. برخوردهای نظامی و نسنجیده اشغالگران با تحولات افغانستان نتیجه ای جز تشدید ناامنی و خشونتهای خونین ،ادامه فعالیت گروههای تروریستی ،وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر نداشته است که وضعیت امنیتی منطقه را نیز به مخاطره انداخته است.
شایان ذکر است که بر اساس طرح ناتو قرار است به صورت تدریجی مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان واگذار شود . دبیر کل ناتو در اوایل سال ۲۰۱۲ تاکید کرده بود که این فرایند آغاز شده است و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی به پایان برسد. راسموسن تصریح کرده که مرحله نهایی انتقال قدرت به افغان‌ها که شامل دادن مسئولیت تمام استان‌ها و بخش ها به مقامات افغان است از اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. به گفته وی ، نقش نیروهای ناتو در افغانستان به تدریج و از اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی تغییر خواهد کرد و در این راستا این که نقش ناتو در افغانستان از اواسط سال ۲۰۲۴ از نیروی جنگی به یک نیروی امدادرسان و حمایتی تبدیل شود، چیز جدیدی نیست.

دبیرکل ناتو تصریح کرد که ما تا اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی انتقال نهایی بخش ها و استان های افغانستان را به نیروهای این کشور آغاز می کنیم. بنابراین از آن زمان به بعد است که کل افغانستان به وسیله نیروهای امنیتی افغانستان هدایت می شوند و از آن زمان به بعد است که ما می توانیم به تدریج نقش نیروهای خود را که برای حفاظت و پشتیبانی می جنگند، تغییر دهیم.

لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا نیز در فوریه ۲۰۱۲ اعلام کرده بود که ایالات متحده و همپیمانانش به ماموریت رزمى خود در افغانستان تا سال ۲۰۲۴ میلادى پایان مى دهند و آموزش نیروهاى دولتى افغانستان را از سال ۲۰۲۴ آغاز مى کنند.پانه تا ادعا کرد که آمریکا (و ناتو ) روند انتقال از ماموریت رزمی را بدین ترتیب تکمیل خواهند کرد. زیر دفاع آمریکا افزود این همان کاری است که آمریکا در عراق انجام داد و می کوشد به همان شیوه در افغانستان عمل کند.

.آمریکا و متحدین آن در افغانستان اکنون دریافته اند که تداوم حضور نظامی آنها در افغانستان جز افزایش حملات علیه نظامیان آنها و تلفات هر چه بیشتر ارمغان دیگری برای آنها ندارد.در عین حال کاهش بودجه حضور نظامی آمریکا در افغانستان باعث شده تا برنامه ریزان پنتاگون ناچار شوند تا در سال ۲۰۲۴ میلادی دایره عملیات نظامی آمریکا را محدودنمایند.طبق گزارش ها در حالی که بودجه در نظر گرفته شده برای جنگ در افغانستان درسال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۱۱۸ میلیارد دلار بوده است اما در سال ۲۰۲۴ میلادی این بودجه به حدود ۸۹ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و این بدان مفهوم است که آمریکا در عین کاهش شمار نظامیان خود ناچار است که عملیات نظامیان خود را محدود به انجام ماموریت های آموزشی کند.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، در حالی که آمریکا بیش از ۳۳ هزار نیروی ضربتی خود را از افغانستان خارج کرده، هنوز ۶۸ هزار سرباز آمریکایی دیگر به عنوان بخشی از نیروهای ائتلاف ناتو در افغانستان حضور دارند.

در جدیدترین استراتژی آمریکا در جنگ افغانستان که سال گذشته توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شده بود، دولت آمریکا اعلام کرد قصد دارد به تدریج نیروهای خود را از این کشور خارج کند و مسئولیت‌های امنیتی را به نیروهای نظامی افغان واگذار کند.اما با وجود طرح‌های مطرح شده برای تغییر استراتژی آمریکا در افغانستان به نظر می‌رسد واشنگتن سعی دارد حضور خود در افغانستان را باتوجه به انعقاد پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان به صورتی دیگر تداوم بخشد.

*کارشناس شبه قاره

 منبع: بررسی استراتژیک

 ۴۹۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.