حضور نماینده سازمان سینمایی در اجلاس گفت و‌گوی همکاری‌های فرهنگی آسیا

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از سازمان سینمایی، دومین اجلاس گفت ‌وگوهای همکاری‌های فرهنگی آسیا با حضور نمایندگان ۲۱ کشور آسیایی به میزبانی هند به مدت دو روز در هتل تاج محل دهلی برگزار شد؛ اولین دوره این اجلاس سال گذشته در تهران به ریاست جواد شمقدری برگزار شده بود.

هیات دو نفره از سازمان سینمایی به ریاست ‘غلامرضا منتظمی’ مشاور بین‌الملل، به همراه یک نفر از وزارت خارجه کشور برای شرکت در این کنفرانس عازم هند شد.

در این کنفرانس که از روز پنجشنبه ۳۱ فروردین‌ ماه به مدت دو روز شروع به کار کرد، وزیر فرهنگ هند ضمن افتتاح کنفرانس از جمهوری اسلامی ایران که مبتکر برگزاری اولین دوره همکاری‌های فرهنگی آسیا بود قدردانی کرد.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به آنکه تنها ایران از میان کشورهای شرکت‌کننده بر اساس بندهای مورد توافق در اجلاس تهران طرح‌ها را از قبل آماده کرده بود، بنابراین کلیه بحث‌ها منحصراً بر روی پروژه‌هایی که ایران تهیه کرده بود آغاز شد. حتی هند که میزبان بود هیچ‌گونه طرح و یا پیشنهادی برای مذاکره کشورهای شرکت‌کننده آماده نکرده بود.

طرح‌های ایران که قبل از تاریخ برگزاری نشست از طریق کانال دیپلماتیک برای هند ارسال شده بود، تکثیر و برای کلیه اعضا توزیع شد. ویژه‌نامه نخستین نشست سال ۹۰ در تهران نیز که توسط سازمان سینمایی به زبان انگلیسی تهیه و منتشر شده بود، گزارش کاملی از نشست سال گذشته بود، در اجلاس توزیع و مورد توجه دیگر کشورهای شرکت کننده قرار گرفت.

در این نشست چند محور از بندهای مورد توافق در خصوص پیشنهادهای ایران در مورد مرکز مطالعاتی سینمای آسیا، آژانس خبری در حوزه فرهنگ و هنر آسیا، تجلیل از خادمان فرهنگ آسیا و برگزاری اجلاس جهانی شدن در نوامبر ۲۰۱۲ در تهران به بحث گذاشته شد.

نماینده امارات با هماهنگی نماینده کویت سعی کردند که در هر کدام از طرح‌های ارائه شده از سوی ایران جداگانه ایجاد اشکال و ابهام نمایند تا اولاً از اهمیت طرح کاسته شود و در نتیجه از توافق دیگر اعضا با طرح‌های ایران جلوگیری گردد. اما از آنجا که طرح‌ها از سوی کشورمان فنی و کارشناسی تهیه شده بود و بستر همکاری‌های بیشتر بین کشورهای عضو را فراهم می‌کرد، مورد توافق اعضا قرار گرفت.

همچنین مقرر گردید که دعوتنامه برگزاری اجلاس جهانی شده در تهران از سوی سازمان مربوطه و از طریق کانال دیپلماتیک به دیگر کشورها اعلام شود.

بنابراین گزارش، ‘ونو’ مدیر کل فرهنگ هند به عنوان دبیر اجلاس از ایران بخاطر تلاش در ارائه طرح‌ها تشکر و تاکید کرد که ابتکار ایران در تهیه پروژه‌ها نقش مهمی در هدایت و جهت‌گیری آینده مجمع گفت‌ وگوی همکاری فرهنگی آسیا ایفا کرد.

وی سپس بیانیه و گزارش نهایی اجلاس را قرائت کرد و به تصویب کلیه کشورهای عضو شرکت کننده رسید.

در گزارش پایانی اجلاس به کرات از میان دیگر کشورها فقط به نام ایران اشاره شده است.

فراهنگ ** ۱۹۸۳ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۷۸۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.