حضور نمایندگان مرتبط با القاعده در بورکینافاسو برای مذاکره درخصوص مالی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

نمایندگانی از گروه شبه نظامیان مرتبط با طالبان که شمال مالی را تحت کنترل گرفته‌اند برای انجام مذاکرات با رئیس جمهوری بورکینافاسو وارد پایتخت این کشور شدند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شبه نظامیان مرتبط با القاعده قرار است تا با “بلیس کومپائوره”، رئیس جمهوری بورکینافاسو که تلاش می‌کند نقش میانجی گرانه در حل بحران مالی داشته باشد، نشستی را ترتیب دهند.

همچنین یک هیات مذاکره نماینده دیگر نیز از این شبه نظامیان برای انجام مذاکرات به الجزایر رفتند تا با رهبران این کشور دیدار نمایند.

نمایندگانی از دولت قانونی مالی نیز در مذاکرات بورکینافاسو حضور دارند و قرار است تا تمایل خود را در خصوص انجام مذاکرات با شبه نظامیان مالی و پایان دادن به حملات این گروه شبه نظامی اعلام نمایند.

این مذاکرات جزو بخشی تازه از اقدامات منطقه‌ای به منظور پایان دادن به بحران مالی پیش از مداخله احتمالی نظامی به رهبری نیروهای آفریقایی است. همچنین اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام نموده‌اند که از لحاظ لجستیکی این نیروها را حمایت می‌کنند. علاوه بر این فرانسه نیز متعهد شده تا با رهبری این اقدامات بین‌المللی بر حملات شبه نظامیان و اشغال شمال مالی پایان دهد.

یکی از مقام‌های ارشد در گروه شبه نظامی انصارالدین به خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت که ریاست گروه شبه نظامیان را برای دیدار و انجام مذاکرات با رئیس جمهوری بورکینافاسو برعهده دارد.

انصارالدین یکی از سه گروه شبه نظامی است که کنترل بخش اعظمی از شمال مالی را در دست گرفته و گمان می‌رود که اعضای آن اکثرا از سکنه مالی باشند. همچنین گروه دیگر “القاعده در مغرب اسلامی” است که اعضای آن را اکثرا شبه نظامیان خارجی تشکیل می‌دهند.

“تیمان کولیبالی”،‌ وزیر امور خارجه مالی پس از ورود به پایتخت بورکینافاسو در جمع خبرنگاران گفت: همه اقدامات بین‌المللی در حال حاضر انجام شده تا ما به حل این بحران بپردازیم. ما هم اکنون گزینه‌ها را سبک و سنگین می‌کنیم تا بهترین را انتخاب کنیم.

وزیر امور خارجه بورکینافاسو نیز به خبرنگاران گفت: مذاکرات با گروه شبه نظامی انصارالدین به معنای عدم استفاده از زور و سلاح نمی باش. در صورتی که نیاز به استفاده از سلاح و زور باشد ما از آن برای خارج راندن شبه نظامیان و تروریست‌ها از مناطق اشغال شده شمال مالی استفاده می‌کنیم.

گروه انصارالدین به دنبال انجام مذاکرات با دولت الجزایر است چرا که القاعده در مغرب اسلامی پایگاه‌هایی در این کشور دارد و علاوه بر این هر دو کشور مرز طولانی با یکدیگر دارند.

مقام‌های الجزایری بر این نکته تاکید دارند که این کشور می‌تواند به عنوان یک “تسهیل نماینده” در امر کمک به حل بحران مالی کمک کند.

همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیرا به الجزایر مسافرت نموده بود با عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری این کشور دیدار و درخصوص حل بحران مالی با وی سخن گفته بود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.