حضور پررنگ خریداران در بازار سهام/ بورس به مهر لبخند زد

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان یافتن معاملات امروز شنبه در بورس اوراق بهادار شاخص کل بازده نقدی و قیمت با ۳۶۰ واحد افزایش به رقم ۲۶ هزار و ۸۷۵ واحد رسید.

شاخص بازار اول(تالار اصلی) نیز با ۲۷۸ واحد افزایش رقم ۲۱ هزار و ۸۷۳ واحد را ثبت کرد. این وضعیت برای شاخص بازار دوم (تالار فرعی ) نیز تکرار شد بطوریکه با ۶۳۹ واحد افزایش عدد ۳۹ هزار و ۷۸۹ واحد را تجربه کرد. ارزش کل معاملات سهام اما در تالار شیشه ای به بیش از ۱۲۴ میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۵۱ واحد افزایش و بانک انصار با ۶ واحد کاهش تاثیر گذارترین شرکت ها بر شاخص کل بودند. معامله گران بازار سهام نخستین روز از معاملات سهام در مهر ماه را در شرایطی تجربه کردند که از دقایق اولیه فعالیت بورس با اقبال خریداران و تشکیل صف خرید های پر حجم سهام روبرو بود.

در این بین نگاه مثبت معامله گران به شرکت های بزرگ بازار سهام قابل تامل بود. به نظر می رسد با از سرگیری واگذاری سهام شرکت های بزرگی همچون بلوک ۵۰٫۵ درصدی سهام فولاد خوزستان، بلوک ۱۷٫۵ درصدی شرکت سایپا و عرضه بلوک ۵۳ درصدی سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در نیمه اول مهر ماه امسال از سوی سازمان خصوصی سازی و از طرفی روشن شدن تکلیف نهایی نرخ ارز بانکی و بازار آزاد ،فصل پررونقی در بازار سهام همسو با انتشار گزارش های عملکردی مثبت رقم زده شود.

در این بین برخی معاله گران با استقبال از اقدام بانک مرکزی برای ایجاد بازار بین بانکی ارز آنرا اقدامی برای مدیریت یکجای ارز در بازار آزاد اعلام می کنند. در معاملات امروز افزایش ۲۲ درصدی  قیمت سیمان که از فردا به اجرا خواهد آمد دلیلی بود برای شکل گیری صف خرید های پرحجم و پایدار در تمامی نماد های معاملاتی حاضر در گروه سیمانی.

روند بازار سهام در نیمه اول امسال نشان می دهد تا نیمه اول شهریور ماه امسال میانگین نسبت قیمت بر درآمدی کل بورس با ۳۰۲ شرکت فعال به عدد ۴٫۶ مرتبه رسیده است.

در این بین پایین ترین نسبت قیمت بر درآمد مربوط به صنایعی همچون املاک و مستغلات با ۴٫۳ مرتبه، ماشین آلات دستگاههای برقی با ۴٫۲ مرتبه، بانکها و موسسات اعتباری با ۴ مرتبه، محصولات شمیایی با ۳۳٫۹ مرتبه، شرکتهای چند رشته ای صنعتی با ۳٫۷ مرتبه، استخراج نفت و گاز و خدمات جانبی به جز اکتشاف با ۳٫۵ مرتبه، انتشار چاپ و تکثیر با ۳٫۴ مرتبه، ساخت رادیو تلویزیون با ۳٫۴ مرتبه، خدمات فنی و مهندسی با ۳٫۱ مرتبه ، خودرو و ساخت قطعات با ۲٫۸ مرتبه و سایر واسطه گری مالی با ۲٫۷ مرتبه است.

در بورس کالای ایران نیز شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) امروز ۱۲۰ تن شمش آلومینیوم را با میانگین ۶۹ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو را بطور نقدی عرضه کرد که به ارزش ۹۹۴ میلیون تومان خریداری شد.

ایرالکو در بودجه امسال خود نرخ هر کیلوگرم شمش آلومینیوم را به قیمت ۴هزار و ۵۶۸ تومان برآورد کرده است. در مجموع بازار سهام با رشد دسته جمعی نماگرهای خود در روز جاری همراه بود که در این زمینه انتشار برخی اخبار مثبت و شکل گیری صف خریدهای پر حجم سهام از ویژگی های بازار سهام بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.