حضور پروین در پرسپولیس از سال ۴۹ تا ۹۲/ این بار سرپرست موقت!

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > لیگ برتر – یک روز پس از استعفای محمد رویانیان، علی پروین به عنوان سرپرست موقت امور مدیریتی باشگاه پرسپولیس را بدست گرفت.

به گزارش ممتاز ؛علی پروین که در پرسپولیس از همه جهات رکوردار است، یک رکورد خیلی خاص نیز دارد. پروین در پرسپولیس به عنوان بازیکن، کاپیتان، سرمربی، مدیر باشگاه، مدیر فنی، عضو هیات مدیره انجام وظیفه کرده است و حالا نیز سرپرست موقت باشگاه شده است. او البته یک پُست عجیب به نام مدیر راهبری نیز از رویانیان گرفته بود! روزهای حضور پروین در پرسپولیس را ورق می زنیم:

علی پروین بازیکن: علی پروین در شهریور ماه ۱۳۴۹ به پرسپولیس پیوست. او قبلاً در کیان و دو سال نیز در پیکان توپ زده بود و در مسابقات جوانان آسیا برای تیم ملی به میدان رفته بود. قبل از حضور در پرسپولیس نیز به تیم ملی دعوت شده بود و دو بازی ملی در کارنامه داشت. پروین از سال ۴۹ تا ۶۶ به مدت ۱۷ سال با پیراهن شماره ۷ پرسپولیس در میادین حاضر شد و ۲۸۰ بازی رسمی برای پرسپولیس انجام داد و ۹۵ گل به ثمر رساند. پروین آخرین بار در تیر ماه ۶۶ با پیراهن شماره هفت در بازی مقابل دارایی حاضر شد و پس از برای همیشه از میادین فوتبال خداحافظی کرد . او با پرسپولیس به عنوان بازیکن ۳ بار قهرمانی لیگ، ۳ قهرمانی باشگاههای تهران و دو قهرمانی جام حذفی تهران را تجربه کرد. پروین در سال ۶۱ و در سن ۳۶ سالگی آقای گل باشگاههای تهران شد!

علی پروین سرمربی: از زمستان ۱۳۶۰ علی پروین سرمربی پرسپولیس شد و همزمان با بازی در این تیم، مربیگری هم می کرد. پروین در سال ۶۷ به مدت حدود ۲ ماهی از پرسپولیس کنار گذاشته شد و پرسپولیس بدون او به مسابقات باشگاههای آسیا رفت و حذف شد. بعد از این مسابقات پروین دوباره به تیم بازگشت و تا آبان ۷۲ سرمربی پرسپولیس باقی ماند. او ۴ سال همزمان سرمربی پرسپولیس و تیم ملی بود و بعد از ناکامی در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ از فوتبال کناره گیری کرد. در پاییز ۱۳۷۷ بود که پروین بعد از ۵ سال دوری دوباره به پرسپولیس بازگشت و هدایت سرخپوشان را بر عهده گرفت. دوره سوم مربیگری او در پرسپولیس تا بهار ۱۳۸۲ ادامه داشت و در این مدت پرسپولیس ۳ بار قهرمان لیگ و یک بار نیز فاتح جام حذفی شده بود. اکبر غمخوار در سال ۸۲ با هدف ایجاد تحول در پرسپولیس یک مربی خارجی استخدام کرد و پروین را کنار گذاشت. در تیرماه ۱۳۸۴ و بعد از کناره گیری راینر سوبل آلمانی پروین برای چهارمین بار سرمربی پرسپولیس شد. دوران مربیگری او تا بهمن ماه ادامه داشت، اما نتایج نامناسب پرسپولیس مدیران جدید باشگاه را مجبور به استخدام یک سرمربی خارجی به نام آری هان کرد. پروین از بهمن ماه ۸۴ بطور کامل از پرسپولیس کناره گیری کرد. پرسپولیس با مربیگری علی پروین در ۴۸۱ بازی ۲۹۳ برد، ۱۳۲ تساوی و ۵۶ باخت(۱۰۱۱ امتیاز) بدست اورده است. قهرمانی آسیا، ۳ قهرمانی لیگ، ۳ قهرمانی جام حذفی ، ۶ قهرمانی در باشگاههای تهران و ۲ قهرمانی جام حذفی تهران از مهمترین افتخارات پرسپولیس در دوران مربیگری پروین است.

علی پروین مدیرعامل: در بهار ۱۳۸۰ و در اوج دعواهای مدیریتی بر سر سهام باشگاه پرسپولیس و در حالی که عباس انصاری فرد مدیرعامل قانونی باشگاه پرسپولیس بود، علی پروین طی حکمی که از سعید فائقی معاون وقت سازمان تربیت بدنی گرفت به عنوان مدیر باشگاه، امور تیم را در دست گرفت. او به مدت ۵ ماهی این حکم را در اختیار داشت تا اینکه با انتخاب علی میرزایی به عنوان مدیرعامل باشگاه حکم مدیریت پروین نیز لغو شد.

علی پروین مدیر فنی: با شکست برنامه های اکبر غمخوار در پرسپولیس، گروه علی پروین در تابستان ۱۳۸۳ دوباره به پرسپولیس بازگشت. این بار او به عنوان مدیرفنی قرار بود تا در کنار راینر سوبل آلمانی باشد. فصل ۸۳ لیگ برتر با حاشیه های زیادی آغاز شد و اختلافات پروین و سوبل نیز بحران زا شده بود. البته در ادامه فصل وضعیت آرام شد، اما سوبل که نتایج خوبی با پرسپولیس گرفت بیش از یک سال دوام نیاورد و در پایان فصل راهی آلمان شد. بعد از جدایی سوبل، مدیر فنی سرخپوشان دوباره سرمربی شد.

علی پروین عضو هیات مدیره: در آخرین روزهای شهریور ۱۳۹۰ علی پروین در کنار محمد رویانیان به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس انتخاب شد. او همچنان این پُست را در اختیار دارد و در این دو سال و ۴ ماه گذشته بارها رسانه ها به اختلاف بین این دو پرداختند. در آخرین مورد نیز حدود ۲ ماه پیش بود که پروین تا آستانه مدیرعاملی پرسپولیس پیش رفت، اما وزارت ورزش در آخرین لحظات از برکناری رویانیان صرفنظر کرد. 

۲۵۱ ۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.