حضور گسترده مردم در انتخابات، پشتوانه ملی مذاکرات بغداد

خبرگزاری آریا-  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی حضور گسترده مردم در دور اول انتخابات را عامل تثبیت موقعیت فعال و پرتحرک ایران در حوزه سیاست خارجی خواند و گفت: امید می‌رود حضور ملی و میلیونی ملت ایران در دور دوم انتخابات مجلس تاثیر مثبت و هدایت کننده‌ای در نشست بغداد داشته باشد.
به گزارش سرویس سیاسی آریا به نقل از خانه ملت، محمدرضا باهنر در یادداشتی دستاورد تحسین‌برانگیز مذاکرات ایران و اعضای ۱+۵ را نتیجه حضور گسترده  مردم در دور اول انتخابات عنوان کرد.

متن یادداشت به شرح زیر است:
روشن به نظر می‌آید که مناسبات بین‌المللی و سیاست خارجی در عرصه بین المللی با توجه به اهداف بلند مدت کشورها و متاثر از برخی پارامترهای کوتاه مدت تنظیم می شود.
انتخابات دور اول دوره نهم مجلس شورای اسلامی در دوازدهم اسفندماه سال گذشته با حضور بیش از ۶۴ درصد از واجدین شرایط، نقطه ثقل اثرگذاری در تقویت سیاست‌گذاری خارجی کشور و تثبیت موقعیت فعال و پرتحرک آن بود و در نخستین نشست از سلسله مذاکرات رودرروی ایران و اعضای ۱+۵، نتایج تحسین برانگیزی را به همراه آورد.
چنبن پیداست که بازخوردهای مثبتی که اکنون از سوی کشورهای غربی و اتحادیه اروپا با هدف بازگشت به موضع عادی در مناسبات با ایران مشاهده می‌شود، به این معنی است که موانعی که پیش از این باعث شده بود مذاکرات از شرایط عادی خارج شود، برطرف شده و یا دست کم چشم اندازهایی برای رفع این موانع پدیدار شده است.
نتیجه آنکه حمایت ملی و گسترده از نظام به واسطه مشارکت‌های میلیونی مردم در انتخابات زمینه و بستر رایزنی‌ها و مانورهای مذاکراتی هیئت مذاکره کننده ایرانی را تقویت می کند و به لحاظ سنجش میزان دست آوردها نیز اثرگذاری معنی داری را موجب می شود.
با این همه گرچه پیش بینی مذاکرات بغداد دشوار به نظر می‌آید اما جای امیدواری است که حضور ملی و میلیونی ایرانیان در دور دوم انتخابات مجلس نیز تاثیرهای بسیار مثبت و هدایت کننده ای را در نشست بغداد به همراه داشته باشد.
روشن است که نتیجه مذاکرات بغداد بستگی به این دارد که طرف غربی تا چه اندازه از خود انعطاف نشان دهد، اما سوای این نکته حمایت‌های ملی و داخلی قوه بازدارندگی کشور را در کفه مذاکرات بغداد سنگینی و ثبات می‌بخشد.
نکته دیگر این است که در شرایط کنونی و با توجه به دگرگونی‌های ناشی از بیداری اسلامی در منطقه بسیار اهمیت دارد که ایران در مذاکرات بغداد موقعیت تعیین‌کننده و اثرگذار خود در منطقه را تقویت کرده و جایگاه شایسته خود را در محوریت هدایت سیاست‌های کلی خاورمیانه تثبیت کند و این امر در زمان فعلی به صورت بی‌واسطه‌ای به حضور حداکثری مردم در انتخابات دور دوم مجلس نهم بستگی دارد.
امید است که همزمان با برگزاری پرشور انتخابات در ۱۵ اسفندماه و انتخاب نمایندگان اصلح ملت، پشتوانه قوی و کارآمد داخلی برای پیش‌برد مذاکرات بغداد و تثبیت جایگاه شایسته ایران در مناسبات بین‌المللی فراهم آید.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.