حضور ۱۰۰ هزار عنوان کتاب چاپ اولی در نمایشگاه کتاب

رییس بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب خبر داد

دری تعداد عناوین کتاب های قابل عرضه در نمایشگاه را ۲۰۷۱۷۰ عنوان اعلام کرد و افزود:۱۰۰ هزار عنوان کتاب حضور یافته در نمایشگاه چاپ اولی هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا، بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رییس بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب ۱۲ اردیبهشت با حضور رییس جمهور افتتاح خواهد شد و از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت به صورت رسمی در خدمت علاقمندان کتاب به عنوان بزرگ ترین رخداد فرهنگی کشور ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: در نمایشگاه سه مراسم رسمی برگزار می‌ شود که شامل یک مراسم ویژه افتتاحیه با حضور رییس جمهور، مراسم “ربع قرن جهاد فرهنگی” -شعار نمایشگاه-به صورت جشن عمومی در شب میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین مراسم اختتامیه که از سران دو قوه دیگر برای حضور دعوت به عمل آمده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به این مطلب که نمایشگاه در بخش‌های متنوعی برنامه ریزی شده است بیان کرد: بخش‌های داخلی، بین المللی، بیداری اسلامی، جنبی -شامل نشست های مختلف با اهل قلم و ناشران، دیدار رو در رو با برگزیدگان جشنواره های مختلف ادبی و بخش ویژه که بیشتر جنبه نمایشگاهی داشته و با عنوان سالن ویژه در سالن یاس برگزار می‌شود از جمله بخش‌های نمایشگاه هستند.

رییس بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب با اعلام این مطلب که برای پاسخگویی به همه ناشران نیازمند ۲۲۰ هزار مترمربع فضا هستیم در ادامه تاکید کرد: متراژی که تحث پوشش نمایشگاه قرار گرفته است ۱۲۵ هزار متر مربع بوده که ۵۰ هزار متر مربع آن مسقف و ۷۵ هزار متر مربع در فضای باز و با سازه های موقت است و برای حضور همه ناشران، غرفه ها کمی کوچک تر شده است.

وی با اشاره به تخصیص ۳ میلیارد تومان یارانه کتاب در مجموع ۲ مرحله ثبت نام اینترنتی دانشجویان گفت: علاوه بر ۲ میلیارد اعتبار تخصیص یافته به دانشجویان برای بن الکترونیکی؛ با توجه به حجم استقبال میلیارد تومان دیگر هم در این زمینه اختصاص داده شد که در ۵ ساعت اولیه ثبت نام، اعتبار صورت گرفت و تمام شد. و بالغ بر ۲۵ هزار دانشجو از این طریق کارت خریدشان را اخذ کردند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تسهیلات ۲ میلیارد تومانی به دانشجویان از طریق معرفی از سوی دانشگاه های مختلف و یک میلیارد تومان از طریق ادارات استان هایی که با دانشگاه های خود تفاهم نامه امضا کردند و نیز تسهیلات ۲ میلیارد تومانی برای تجهیز کتابخانه دانشگاه ها و ۲ میلیارد تومان یارانه بن طلاب را نیز تسهیلات اختصاص یافته از سوی این معاونت برای دانشجویان عنوان کرد.

همچنین دری با تشریح سالن ویژه نمایشگاه گفت:برخی این انتقاد را داشتند که نمایشگاه کتاب ،بیشتر فروشگاهی است و به جنبه نمایشگاهی آن توجهی نمی‌شود.امسال بخش ویژه نمایشگاه اختصاص به عرضه کتاب های چاپ اولی سال ۹۰ و همچنین ۲۱۰ عنوان دانش نامه و فرهنگ نامه و دائره المعارف پس از انقلاب و نیز برگزیده های جشنواره های ادبی مختلف داشته و یک نسخه از آنها در معرض نمایش گذاشته می شود.

رییس بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به بخش بیداری اسلامی نمایشگاه گفت:این بخش با همکاری دبیرخانه اجلاس بیداری اسلامی و روایت فتح،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شود که با توجه به تحولات منطقه،بخش خوبی خواهد بود.

معاون فرهنگی ارشاد با اشاره به این مطلب که به  ۲۴۵۱ ناشر داخلی غرفه اختصاص داده شده است افزود:۱۳۹۶ ناشر در بخش عمومی،۶۱۰ ناشر دانشگاهی،۲۹۹ ناشر ویژه کودک و نوجوان و ۱۴۶ ناشر آموزشی در بخش داخلی شرکت دارند. 

دری تعداد عناوین کتاب های قابل عرضه در نمایشگاه را ۲۰۷۱۷۰ عنوان اعلام کرد و افزود:این رقم در روزهای باقیمانده تا نمایشگاه تا ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت. همچنین ۱۰۰ هزار عنوان کتاب حضور یافته در نمایشگاه چاپ اولی هستند و کتاب هایی که از سال ۸۸ تا ۹۱ عرضه شدند می توانند با توجه به ضوابط در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کنند.

رییس بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب  ناشران شهرستانی را ۵۰۰ ناشر ذکر کرد و گفت:به چند ناشر هم غرفه ای داده نشده چرا که دارای پروانه نشر هستند اما در سال گذشته کتابی را منتشر نکردند.

وی همچنین در پایان تعداد ناشران در بخش بین المللی را ۱۶۰۰ ناشر خواند و گفت: تعداد عناوین کتاب در بخش ارزی ۲۶۶۰۰،بخش ریالی ۸۵۰۰۰ ،سالن کشورها ۱۰۰۰۰ و بازار جهانی کتاب و نشر الکترونیک  ۱۵۰۰۰ و در مجموع ۱۳۳۶۰۰ عنوان کتاب در این بخش شرکت کردند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.