حضور ۱۱۸ هیات خارجی در اجلاس تهران قطعی است

به گزارش خبرنگار گروه اخبار شب ایرنا ، رامین مهمان پرست با حضور در برنامه ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: حضور دو پادشاه ، ۲۷ رییس جمهوری ، هشت نخست وزیر ، ۹ معاون رییس جمهوری ، شش فرستاده ویژه سران کشورها و ۲۳ تا ۲۵ وزیر امورخارجه در اجلاس تهران تا کنون قطعی شده است.

وی حضور فعال سه تا پنج وزیر غیر از امورخارجه و ۵۰ هیات در حد سران و ۸۰ هیات در سطح وزیر به بالا را از جمله اعضای فعال شرکت کننده در اجلاس تهران برشمرد.

مهمانپرست به شرکت فعال همه همسایگان ایران در این اجلاس اشاره کرد و گفت: عبدالعزیر بن عبدالبه به نیابت از شخص پادشاه عربستان سعودی در این اجلاس شرکت می کند.

وی اهداف جنبش را زنده و فعال توصیف کرد و گفت: نقطه عطف تحرک غیرمتعهدها با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است که عدم وابستگی به قدرت ها و مبارزه با ظلم ، بی عدالتی و بیداری اسلامی از شاخص های آن است.

این مقام وزارت خارجه با بیان این که روابط حاکم بر جهان اکنون کارآیی خود را از دست داده است ، گفت: پیش نویس ۶۸۸ بند سند اجلاس تهیه شده که در دو روز نشست کارشناسان برای ارایه به اجلاس سران مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی این بندها را شامل سه فصل دانست و گفت: در فصل اول مسایل جهانی و بین المللی ،

در فصل دوم بحران های منطقه ای ، خاورمیانه و آمریکای لاتین و در فصل سوم موضوعات توسعه حقوق بشر ، امنیت غذایی و بهداشت و درمان مورد توجه قرار می گیرد.

مهمان پرست با ذکر این که در کنار این سند یک بیانیه در باره فلسطین که کمیته مستقل

آن صادر می کند وجود دارد ، گفت: در حاشیه این اجلاس طرح جامع برای حل بحران سوریه

با حضور ۲۹ هیات شرکت کننده تشکیل می شود.

وی اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس به مدت سه سال ریاست جنبش غیر متعهدها را بر عهده می گیرد که برای یک دوره سه ساله دیگر قابل تمدید است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند با جلب نظر هیات های شرکت کننده در اجلاس ، جنبش غیرمتعهدها به یک سازمان تبدیل تا مصوبات اجلاس از ضمانت اجرایی برخوردار شود.

مهمانپرست اعلام کرد:جنبش غیرمتعهدها از بدو تاسیس تا کنون در قبال مسایل بین المللی تنها به صدور بیانیه اکتفا می کرد.

شبک**۱۶۵۲**۱۵۴۰** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۱۸۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.