حضور۱۰۰ کشور در اجلاس غیرمتعهدها

جام جم آنلاین: سخنگوی ستاد شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از قطعی شدن حضور نزدیک به ۱۰۰ کشور در این اجلاس خبر داد.

محمد رضا فرقانی در دومین نشست خبری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها افزود: از این تعداد ۴۱ کشور در عالی‌ ترین سطح شرکت می‌کنند به گونه‌ای ۳۵ کشور در سطح سران، پنج کشور در سطح معاون اول و معاون رئیس جمهور و یک هیات نیز رئیس مجلس خواهد بود.

وی با بیان اینکه این آمار بر اساس اعلام آمادگی رسمی کشورهاست گفت:‌ اعلام آمادگی کشورها ادامه دارد و تا روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت اما تا زمانی که نامه رسمی از کشورهای مدعو دریافت نکنیم نمی‌توان اعلام رسمی کرد.

وی با بیان اینکه کار محتوایی اجلاس شانزدهم در وزارت امور خارجه صورت می گیرد ، افزود: اجلاس دو بسته محتوایی دارد که یک بسته مربوط به سند اجلاس و دیگری بیانیه‌ تهران است.

سخنگوی ستاد شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها  با بیان اینکه سند این اجلاس را دفتر هماهنگی‌های جنبش در نیویورک آماده و به تهران منتقل کرده است، گفت: وزارت امور خارجه در حال تهیه و تصویب کامل این سند برای اجلاس شانزدهم است تا به تصویب نهایی اجلاس وزرا و سران برسد.

فرقانی افزود: سند شامل ۶۸۸ پاراگراف و سه ضمیمه و در مجموع در ۱۶۶ صفحه تنظیم شده است.

وی اضافه کرد: در سه ضمیمه نیز فهرست کشورهای عضو اصول بنیادین جنبش در۱۰ برگ و نقش جنبش در سیاست بین‌المللی در شرایط کنونی آمده است.

سخنگوی ستاد شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها درباره بیانیه اجلاس نیز گفت:‌ این بیانیه را جمهوری اسلامی ایران تهیه و به اجلاس ارایه خواهد کرد که پس از تصویب نهایی در اجلاس سران منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت معلق شدن پروازهای عادی فرودگاه مهرآباد از هشتم تا دهم شهریور گفت: با توجه به اینکه در روزهای یاد شده هیأت های عالی رتبه از کشورها با هواپیماهای اختصاصی سفر می کنند ضرورت دارد به امنیت فرودگاه و نیز تشریفات ورود آنها بیشتر توجه شود به همین منظور سازمان هواپیمایی کشور تصمیم گرفت هشتم تا دهم شهریور پروازهای وی آی پی صورت گیرد و بقیه پروازها معلق یا به مکان دیگری منتقل شود البته در این باره به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

فرقانی افزود: پروازهای فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در روال عادی ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا مفاد بیانیه تهران مشخص شده است؟ گفت: چارچوب بیانیه تهران در سه محور سند اجلاس ، اصول جنبش و شعار اجلاس (صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی) خواهد بود.

سخنگوی ستاد شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها تاکید کرد: البته جمهوری اسلامی ایران می تواند پیشنهادهای خود را بیانیه در چارچوب سه محور یاد شده مطرح کند اما طبق روال اجلاس امکان طرح مباحث اختلافی به ویژه در مفاد بیانیه وجود ندارد زیرا معمولا از دستور کار اجلاس خارج می شود.
 
فرقانی گفت: هیات‌های شرکت‌کننده در این اجلاس نیز تنها تعداد محدودی میهمان جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند که برایشان هزینه می‌کنیم و بقیه هیات‌ها خودشان هزینه‌ها را تقبل می‌کنند و این عرف بین ‌المللی است.

وی افزود: برگزاری این اجلاس درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت‌ به ویژه آن که این هیات‌ها در بازارها و برخی مناطق به طور طبیعی خرید می‌کنند و یکی از دلایل انتخاب کشورها برای میزبانی اجلاس نیز همین موضوع است.(واحد مرکزی خبر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.