حفاری و تکمیل ۳۷ حلقه چاه انحرافی- افقی در سال جاری

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس اداره عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران از حفاری ۳۷ حلقه چاه انحرافی و افقی در سال جاری خبر داد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، مهران عالیپور از حفاری ۳۷ حلقه چاه انحرافی و افقی با متراژ ۱۹ هزارمتر خبر داد و گفت : چاه های حفاری شده در محدوده عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، نفت مرکزی و شرکت فلات قاره بوده است.

عالیپور افزود: در ۵ ماهه اول امسال بیش از یک هزار مغزه گیری از لایه های مختلف زمین و در اندازه های مختلف به منظور تجزیه و تحلیل طبقات داخل زمین از قبیل خصوصیات سنگ مخزن، میزان تراوایی، تخلخل، وجود نفت، گاز و آب های زیر زمینی با ابزار و تجهیزات خاص در چاه های عمودی و جهت دار انجام شده است.

وی گفت: با استفاده از این تکنیک، اطلاعات سازند و ویژگی های آن در اختیار مهندسان مخازن به منظور طراحی چاه قرار گرفته و از حفاری چاه های متعدد برای ارزیابی جلوگیری به عمل می آید.
عالیپور به مزایای اصلی مغزه گیری اشاره کرد و گفت: با این روش اطلاعات دقیق مخزن، شیب و جهت لایه ها، گسل ها و طراحی برنامه تولید اولیه و ثانویه از مخزن به دست می آید.

وی حفاری چاه های انحرافی و افقی را یکی از عملیات تخصصی و بسیار ارزشمند در صنعت نفت عنوان کرد و گفت: واحد عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران با داشتن کارشناسان و مهندسان مجرب توانایی ارائه هر گونه فعالیت فنی و تخصصی را در قالب ۱۵ گروه تخصصی در زمینه حفاری چاه های جهت دار، افقی، عبور از کنار مانده، جهت یابی و همچنین بازکردن پنجره با استفاده از ابزار whipstok را داراست؛ به طوری که در سال قبل، تعداد ۷۲ حفره به متراژ ۴۰ هزار متر تکمیل شده و در مدار تولید قرار گرفت.

عالیپور یادآور شد: هم اکنون نزدیک به ۲۰۰ کارشناس خبره در این واحد حضور دارند که همگی دوره های تخصصی را در داخل و خارج از کشور گذرانده و از تجربه کافی برخوردار می باشند. این واحد توانایی رفع نیازهای واحدهای متقاضی در داخل کشور را نیز دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.