حفاری ۵ حلقه چاه در فاز ۱۹ پارس جنوبی آغاز شد

مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی از آغاز حفاری ۵ حلقه چاه در بخش C این فاز میدان مشترک گازی از سوی پیمانکاران ایرانی خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شانا، حمیدرضا مسعودی تصریح کرد: در این فاز گازی حفاری ۲۱ حلقه چاه توصیفی و توسعه ای پیش بینی شده که با توجه به بالابودن شاخص ضریب برداشت درموقعیت مرزی، معادل حجمی دو فاز استاندارد پارس جنوبی از فاز ۱۹ تولید خواهد داشت.

وی با بیان این که در این فاز چهار سکوی اصلی و اقماری برای تولید ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز پیش بینی شده است، از پایان مراحل ساخت جکت بخش A این فاز خبر داد و افزود: بر اساس پیش بینی ها جکت سکوی A  ۱۹ هفته نخست مرداد امسال نصب و پس از آن مقدمات ورود دومین دکل حفاری فاز ۱۹ انجام خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی همچنین پیشرفت دیگر بخش های دریایی این فاز را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: بخش عمده ای از کالاهای خطوط لوله دریایی فاز ۱۹ تهیه و تکمیل شده و با پیشرفت بخشی از عملیات اجرایی آن، ۱۵ کیلومتر خط لوله انتقال گاز ترش از سکوهای اقماری به سکوهای اصلی نیز در حال انجام است.

مسعودی با اشاره به این که شتاب ویژه ای به روند تامین کالاهای مورد نیاز بخش خشکی این فاز داده شده است، افزود: با دریافت کالاها و تجهیزات مورد نظر در ۴ ماه آینده، ساخت و توسعه بخش خشکی فاز ۱۹ به مرحله جدیدی از اجرا وارد خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به موقعیت فاز ۱۹ در خط مشترک مرزی با کشور قطر، برنامه متمرکزی برای شتاب بخشی در برداشت از منابع گازی این حوزه در حال اجراست.

بر پایه این گزارش، هدف از توسعه این فاز، تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز ترش و انتقال آن با خط لوله به خشکی و تبدیل به روزانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین، دو هزار و ۵۰۰ تن اتان، دو هزار تن پروپان، هزار و ۲۰۰ تن بوتان، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد است.

هم اکنون کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپارس، پتروپارس ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به رهبری شرکت پتروپارس، مسئولیت توسعه فاز ۱۹ میدان گازی پارس جنوبی را به عهده دارد و قراردادهایی با چند شرکت مختلف در زمینه ساخت، مشاوره مهندسی در قالب یی پی سی برای شتاب بخشی به اجرای فاز ۱۹ پارس جنوبی بسته شدعب/.

 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.