حفاظت از نرم افزارهای صنایع پیشرفته/ تأکید بر امنیت فضای سایبر

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کمال محامدپور در نشست هم اندیشی صاجب نظران علم و فناوری حوزه امنیت فضای سایبری با اشاره به شکل گیری ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این ستاد دو ماموریت بررسی مسایل ملی و کلان و نحوه اعمال حمایتها به دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان فعال در این حوزه را دنبال می کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رویکرد اصلی این ستاد را اجرای پروژه های کاربردی ذکر کرد و اظهار داشت: در این راستا اعتبارات این ستاد در قالب اعتبارات پژوهشی و تسهیلات قرض الحسنه به دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان فعال اعطا می شود.
 
وی با اشاره به میزان تسهیلات واگذار شده به شرکتها و دانشگاه ها، خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۱ میلیارد تومان در قالب  تسهیلات به دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان اعطا شده است که از این میزان ۷ میلیارد تومان در قالب تسهیلات قرض الحسنه به شرکتهای دانش بنیان و ۴ میلیارد تومان به دانشگاه ها در قالب اعتبارات پژوهشی اعطا شده است.

 

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات این ستاد را در سال جاری ۱۲ میلیارد تومان پیش بینی کردیم، گفت: انتظار می رود که اعتبارات پژوهشی که در اختیار دانشگاه ها قرار داده می شود در جهت ایجاد آزمایشگاه های کاربردی که خدمات مورد نیاز بخشهای صنعتی را ارائه دهد، صرف شود.
 

آخرین وضعیت صندوق نوآوری و شکوفایی 

محامد پور ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی با اعتبارات ۳ هزار میلیارد تومان را از دیگر حمایتهای دولت به شرکتهای دانش بنیان دانست و یادآور شد: با گذشت ۲ سال از تصویب قانون، صندوق نوآوری و شکوفایی هنوز اجرایی نشده که دلیل آن نبود اساسنامه این صندوق است که با نهایی شدن آن اخیرا از سوی شورای نگهبان به تصویب رسید. 


 
تعیین اولویت ها ICT از سوی ستاد توسعه فناوری اطلاعات

وی با تاکید بر اینکه در این اساسنامه تسهیلات خوبی برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اجرایی شدن اساسنامه این صندوق منوط به نهایی شدن آیین نامه اجرایی است که در این راستا ستادهای توسعه فناوری به عنوان عامل این صندوق ماموریت دارند تا اولویت های کشور در زمینه های فناوری مرتبط اعلام کنند.
 

دبیر ستاد توسعه فناوری ازاطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به بیان فعالیتهای این ستاد در زمینه تعیین اولویت های کشور در حوزه ICT پرداخت و اضافه کرد: با برگزاری این نشستها درصدد هستیم تا اولویت های کشور را در این زمینه تعیین کنیم.
 

محامدپور حفاظت از نرم افزارهای صنعتی را از جمله اولویت های کشور در حوزه ICT نام برد و توضیح داد: در حال حاضر کشور در زمینه نرم افزارهای صنعتی به ویژه در حوزه های فناوریهای پیشرفته مانند نفت و گاز که اقتصاد کشور به آن وابسته است، در مخاطره است از این رو یکی از اولویتهای کشور در این حوزه می تواند حفاظت از این نرم افزارها باشد.
 

وی امنیت فضای سایبر را از دیگر اولویت های کشور نام برد و یادآور شد: پلس در زمینه تشخیص جرایم در فضای الکترونیکی با مشکلاتی رویرو است و این می تواند اولویت دیگر کشور باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد: اگر قرار است دولت الکترونیکی و فضای سایبری توسعه یابد باید از زیرساختهای قانونی، فرهنگی و فنی آن مهیا باشد که در این زمینه دانشگاه ها تولید کننده  


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.