حفاظت از پرندگان با شیشه‌های تارعنکبوتی+عکس

محققان با الهام از تار عنکبوت شیشه مخصوصی طراحی کره‌اند که می‌تواند با انعکاس نور فرابنفش خورشید از برخورد پرندگان با شیشه پیشگیری کند.

 

Glass

 

به گزارش “یک پارس” به نقل از ایسنا، تار عنکبوت قادر به بازتابش اشعه فرابنفش خورشید است که از لانه حشره در مقابل حمله پرندگان محافظت می کند و همین مساله ایده‌ای برای طراحی و ساخت شیشه تار عنکبوتی توسط شرکت آلمانی Arnold Glas شد.

 

کار طراحی و تولید این شیشه که از تار عنکبوت الهام گرفته شده است، چندین سال به طول انجامید و محققان پوشش های مختلفی را مورد آزمایش قرار دادند که در نتیجه شیشه تولید شده با پوشش Mikado مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت.

 

شیشه Ornilux برای چشم انسان کاملا معمولی است، اما در چشم پرندگان به صورت ساختار تار عنکبوتی دیده می شود.

این شیشه در یک تونل پرواز در یکی از مناطق طبیعی مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش پرندگان در دو محوطه که با شیشه Ornilux و شیشه معمولی پوشیده شده بود به پرواز درآمدند.

 

برای پیشگیری از برخورد و آسیب دیدگی پرندگان یک تور محافظ در جلوی شیشه ها نصب شدند.

نتایج آزمایش‌ها نشان می دهد، شیشه تار عنکبوتی باعث کاهش ۶۶ تا ۶۸ درصدی برخورد پرندگان با شیشه در مقایسه با شیشه های معمولی می شود.

از این نوع شیشه در مرکز حیات وحش کانادا، باغ وحش آلمان و ساختمان راه آهن کوهستانی اتریش استفاده می شود و مسوولان حیات وحش در جزیره «لیندسفارن» در شمال شرق انگلیس برای نخستین بار از این نوع شیشه برای برج تفریحی این منطقه استفاده کردند.

 

این جزیره در برخی فصول سال میزبان بیش از ۳۰۰ گونه مختلف پرنده است و وجود یک برج بر بالای تپه برای مشاهده نمای زیبای حیات وحش این منطقه موجب برخورد پرندگان با شیشه های ساختمان می شود.

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.