حفظ آرامش مردم وظیفه اصلی پدافند غیرعامل است/ لزوم ادغام مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

استاندار تهران گفت: در این روزهایی که جامعه تحت فشار اقتصادی دشمن است یکی از وظایف اصلی ما برای کاهش فشارها و تحریم‌های دشمن آرام نمودن اعصاب مردم است، لذا وظیفه اصلی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران حفظ آرامش مردم است.

به گزارش تفسیری خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، مرتضی تمدن استاندار تهران در نشست فرمانداران، شهرداران و مسئولان مناطق مختلف استان تهران که iبه مناسبت هفته پدافند غیرعامل در شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، اظهار داشت: در پدافند غیرعامل باید بیش از پیش توانمندی‌ها و ممارست‌های خود را بالا ببریم و هدف از این نشست در هفته‌ای که iبه همین نام است iبهتر شدن توانمندی‌ها و بازخوردهای آن از قبل است. لذا اگر در این نشست‌ها و آموزش‌ها خروجی و پیشروی نداشته باشیم و درجا بزنیم امری خسارت بار است.

وی افزود: در همین جلسه کنونی، فرمانداران و شهرداران کار مردم را رها نموده و در اینجا حضور پیدا نموده‌اند که نشان از اهمیت این کار دارد بنابراین اگر این نشست که یک روز کاری و فکر شما را iبه خود مشغول داشته، تاثیری نداشته باشد مطمئنا خسارت‌بار است اما با مدیریت صحیح، این نشست‌ها و آموزش‌ها تاثیر خواهد داشت تا توصیه و مطالبه جدی از سوی فرمانده معظم کل قوا برای حرکت جدی، صحیح و عمیق در پدافند غیرعامل انجام شود.

تمدن با اشاره iبه اینکه بحث اصلی در نحوه و شکل عملیاتی نمودن ماموریت‌ها و روش‌های مهم در حوزه پدافند غیر عامل است تصریح نمود: این اهمیت در میان مردم و کشوری که لحظه iبه لحظه در معرض تهدید می باشند دقیقا احساس می‌شود. چندین بار حمله سایبری شده و سیستم‌های ما را ویروسی نموده‌اند، لذا مشخص است که باید آمادگی دفاع و قدرت و توانایی در این زمینه داشته باشیم و همچنین توجه iبه سیستم‌های سایبری و زیرساخت‌های کامپیوتری همگی لازم است و بسیاری از بخش‌های ما که اسناد حیاتی رسمی مردم مانند ثبت اسناد و ثبت املاک در اختیار آنها است اگر مورد تهدید قرار گیرد همه اسناد در اختیار دشمن قرار خواهد گرفت، بنابراین ما باید وارد عملیاتی نمودن پدافند غیرعامل شویم.

استاندار تهران با بیان اینکه مسئولان شرکت ملی گاز ایران بر روی مقاوم‌سازی شبکه گاز و افزایش حوزه امنیت آن تلاش نموده‌اند، گفت: باید در  همه حوزه‌های آب، برق و زیرساخت‌های ارتباطات وفناوری اطلاعات امنیت بالا رود و درصد و ضریب اطمینان کارهای صورت گرفته اعلام شود و هر حوزه‌ای باید درباره مأموریت‌های مطرح و کارهایی که آسیب‌پذیری ما را در حمله نظامی و حوادث غیر مترقبه کاهش می‌دهد، وارد فاز عملیاتی شود.

وی افزود: مفهوم پدافند غیرعامل این نیست که لیست بلند بالایی از هزینه بتراشیم، بلکه همین ساختار کنونی باید iبه شکلی باشد که موضوع مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در آن رعایت شود و بودجه حاضر iبه درستی خرج شده و بر روی آن سرمایه‌گذاری شود. در بسیاری از افتتاح‌های پروژه‌ها اگر تفکر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در چارچوب این سرمایه‌گذاری‌ها حاکم بود، مطمئنا شکل این افتتاح‌ها تفاوت داشت.

تمدن با اشاره iبه اینکه مملکت ما امروز در حوزه نظامی پیشرفت‌های خوبی نموده و قدرت و اقتدار خود را نشان داده است، اظهار داشت: دو بال قدرت نظامی و پدافند غیرعامل که iبه همراه مدیریت بحران iبه حرکت در می‌آید، باید با هم حرکت نمایند تا آسیب‌پذیری‌ها را کاهش دهند، لذا یک سری هماهنگی‌ها باید میان دو حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل iبه وجود آید زیرا این دو حوزه از لحاظ مدیریت، هم پوشانی ساختاری دارند و با توجه iبه اینکه هر دو حوزه جوان می باشند می‌توان آنها را یکی نمود. اگرچه برخی می‌گویند که قانون اجازه نمی‌دهد اما قانون که وحی منزل نیست و می‌توان قانون را از طریق مجلس تغییر داد تا این دو حوزه یکی شود.

استاندار تهران تصریح نمود: حتی ادبیات ماموریت‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در حال یکی شدن است و تاثیر هر دو نیز یکی است، iبه طور مثال در زلزله اگر بحران درست مدیریت نشود بحران‌های اجتماعی مانند فشار،‌ استرس و سنگینی مشکلات iبه وجود می‌آید و اهمیت این دو یکسان است.

وی گفت: در این روزهایی که جامعه تحت فشار اقتصادی دشمن است یکی از وظایف اصلی ما برای کاهش دادن فشار و تحریم‌های دشمن آرام نمودن اعصاب مردم است زیرا آنها می‌خواهند اعصاب مردم را متشنج نمایند لذا وظیفه اصلی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران حفظ آرامش مردم است بنابراین نباید کاری کنیم که مردم عصبی شوند.

تمدن با اشاره iبه اهمیت استان تهران در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اظهار داشت: در این قضیه همه کشور یک طرف و استان تهران طرف دیگر قرار می‌گیرد سلسله اعصاب مدیریت فناوری و اطلاعات همگی iبه تهران ختم می‌شود. همه سیستم بانکی و اطلاعاتی کشور در تهران است و خوب یا بد سرنخ و ستون اصلی همه این مسائل در تهران است، لذا دشمن اگر برای تخریب تهران هزینه کند گویی کل کشور را زده است. اما درباره این قضیه با همین بودجه‌های کنونی می‌توانیم کارهای بسیاری انجام دهیم و من تعجب می‌کنم از اینکه عده‌ای می‌گویند برای کار در استان تهران پول نیست. با همین بودجه‌ها در طراحی نرم افزارها و تاسیسات زیر بنایی پول زیادی خرج می‌شود و نباید گفت که پول نیست.

استاندار تهران افزود: iبه سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفتم که اینجا تهران است سخن گفتن درباره آن آسان، اما کار بسیار مشکل‌تر است؛ لذا در پدافند غیرعامل، اولویت و ضرورت اصلی این است که مسئولیت‌ها و مدیریت‌های هم‌پوشانی باید تدبیر شود و اجازه ندهیم دوباره‌کاری‌ها‌ و تکرارها انجام شود.

وی با بیان این‌که پدافند غیرعامل در بسیاری از حوزه‌ها مانند راه و iبهداشت باید وارد عمل شود، تصریح نمود: مطمئنا با استعدادها و توانایی‌هایی که در این حوزه وجود دارد و تأکیدات رهبر معظم انقلاب و تائیدات رئیس جمهور و وزیر کشور که روی این موضوع حساس می باشند این کار iبه جلو می‌رود.

تمدن در پایان خاطرنشان نمود: رمز و نقطه عطف کار پدافند غیرعامل آموزش است و شکل کار آن برای عملیاتی شدن مهم است و امیدوریم با علاقه و انگیزه در این آموزش شرکت کنیم. همچنین در حوزه آموزش مدیریت بحران ورود پیدا نموده‌ایم و iبه نتایجی هم دست یافته‌ایم.

انتهای پیام/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.