حقوقدانان مصری نسبت به پیامدهای منفی نظام جمهوری هشدار دادند

به گزارش سه شنبه شب ایرنا به نقل از پایگاه خبری ‘الیوم السابع’، دکتر ‘عاطف البناء’ استاد حقوق قانون اساسی در جمع اعضای مجمع موسسان تدوین قانون اساسی موسوم به کمیسیون ۱۰۰، طی سخنانی درباره نظام های حکومتی و پیامدهای مربوط به روابط میان قوای سه گانه شامل مجریه، مقننه و قضائیه گفت: نظام ریاست جمهوری در مصر با گذشت زمان به دیکتاتوری می انجامد.

وی خاطرنشان کرد: مدل نظام ریاست جمهوری شاید به صلاح کشوری مانند آمریکا باشد ولی چنین نظامی به صلاح کشور مصر نیست.

این استاد حقوق افزود: من معتقدم که چنین نظامی تاکنون به صلاح هیچ کشوری جز آمریکا نبوده است.

حسام الغریانی رییس مجمع موسسان قانون قانون اساسی مصر نیز مدل نظام ریاست جمهوری را صرفا با جامعه آمریکا سازگار دانست و گفت: شرایط تدوین قانون اساسی آمریکا به طور کلی با شرایط هر کشور دیگری در جهان متفاوت می باشد.

وی گفت: یک سری کشورها در حالی نظام حکومتی آمریکا را اقتباس کردند که به صلاح آنها نبود.

وی خاطرنشان کرد: ما می توانیم در این راستا مواردی را اقتباس کنیم که متناسب با شرایط مان باشد.

از سوی دیگر عاطف البنا استاد حقوق قانون اساسی در پاسخ به سوالات اعضای مجمع موسسان قانون اساسی در باره نظام های حکومتی در جهان اشاره کرد و در عین حال گفت: نظام مختلط به عنوان بهترین مدل حکومتی برای مصر به شمار می رود.

وی درباره بهترین نظام سازگار با مصر به لحاظ امنیتی نیر گفت: هر نظامی که بتواند بین قوای سه گانه شامل مجریه مقننه و قضائیه توازن برقرار سازد و حافظ مصر باشد، برای کشور مناسب است.

وی همچنین گفت : مانعی ندارد که در مصر یک مجلس یا دو مجلس وجود داشته باشد به شرط اینکه مجلس شورا از اختیاراتی عملی برخوردار باشد و موضوع تعلق سهم ۵۰ درصدی اعضای مجلس به نمایندگان کارگران و کشاورزان حذف شود و تعداد نمایندگان انتصابی در مجلس نیز کاهش یابد.

۱۵۹۲

مترجمام**۱۴۸۰**‌

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۳۲۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.