حقوق بشر ثالث پیشرو در نظام عدالت کیفری

دبیر همایش و پژوهش سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: یکی از چالش های بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم بحث حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، جعفر صادق  منش، دبیر همایش و پژوهش سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه بحث و کارهای پژوهشی در جامعه امروز ما مورد جفا قرار گرفته است گفت: اقدامات زیادی به اسم پژوهش و عدالت صورت گرفته است درحالی که اصل موضوع هیچ توجهی به آن نشده است و هرچه قدر درباره پژوهش در نظام عدالت کیفری گفته شود باز هم اندک است.

وی ادامه داد: به هرمیزان که بر روی موضوع پژوهش در نظام عدالت کیفری کار کنیم باز هم جای کار دارد. چرا که در آموزه های دینی ما و هم در اسناد فراملی موضوع عدالت مورد تأیید و تکالیف ما است.

صادق منش با اشاره به اینکه انگیزه یکی از محورهای برگزاری این پژوهش ها است تصریح کرد: مقام معظم رهبری دهه جاری را به عنوان پیشرفت و عدالت نام گذاری کردند که برای قشرهای مختلف تکالیفی را تعریف می کند.

دبیر همایش و پژوهش سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه یکی از چالش های بسیاری مهمی که امروز با آن مواجه هستیم بحث حقوق بشر است افزود: تجلی این موضوع در عدالت کیفری بوده و باید تفاوت ها و شباهت های نظام فکری اسلام و نوع نگاه نظام های دیگر و حتی نظام لیبرالی ها را بررسی کنیم. لذا اگر این تفاوت ها تبیین شوند قاعدتا غرب با دیدگاه غلط خود به مسئله حقوق بشر نگاه نمی کند.

وی با بیان اینکه باید تفاوت ها را در سطح فراملی و جوامع دیگر تبیین کنیم تصریح کرد:  نگاه لیبرالیستی به عدالت دارای قوانین و اعتقادات خاص خود بوده و نگاه اسلام دارای یک سری احکام و مقررات دیگر است.

صادق منش با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری ددرباره عنصر عدالت گفت: بحث عدالت حائز اهمیت است چرا که انتظارات رهبری نیز به معنای عام به بحث عدالت کیفری مورد تأکید قرار گرفته است و این همایش می تواند آغازی برای پرکردن چالش ها و خلاء های پیش رو باشد.

وی محور بعدی اهداف برگزاری همایش ها و پژوهشی سازمان قضایی نیروهای مسلح بوده و تصریح کرد: هدف از برگزاری همایش ها جلسه های آسیب ها، چالش ها، نقطه قوت و ضعف ها در جریان تحقیقات ناظر بر عدالت کیفری که در قوه قضاییه درحال انجام است صورت می گیرد.

دبیر همایش و پژوهش سازمان قضایی نیروهای مسلح  افزود: دومین هدف عمده ما نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در مدیریت قضایی است لذا باید تمامی مدیران قضایی و اجرایی و کل ضابطین قضایی به این واقعیت برسند که هر اقدامی که بخواهند انجام دهند قطعا باید قبل از فکر و اندیشه کنند.

وی با اشاره به هدف سوم ادامه داد: هدف سوم را در راستای الگویابی مدیریت و روش تحقیق و پژوهش در سازمان نیروهای مسلح عمل می کنیم.

صادق منش با اشاره به محور سوم مبنی بر اقدامات انجام یافته در کارهای پژوهشی خاطرنشان کرد: هر پژوهشی که بخواهد عملی شود نیاز به یک نیازسنجی متناسب با اهداف و برنامه ها دارد. چرا که پس از نیاز سنجی شورای قضایی، کمیته ها و… برگزار کرده ایم.
وی با اشار به اینکه کمیته علمی متشکل از ۹ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها است افزود: این اعضای هیئت علمی دارای تجربه پژوهشی هستند و حتی در نهادهای مختلف دولتی هم تجربه و مسئولیت پژوهشی دارند.

دبیر همایش و پژوهش سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه گام بعدی خود را در راستای شناسایی و تعیین محورهای همایش قرار داده ایم خاطرنشان کرد:محور اول شامل مدیریت و روش تحقیق در عدالت کیفری؛ محور دوم مطالعات راهبری ناظر بر عدالت کیفری، و محور آخر تحقیقات کاربردی در حوزه عدالت است./پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.