حقوق قانونی ایران باید به صورت شفاف در سازمان ملل مستند شود

۱۶م اسفند ،

یک کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه مذاکرات اخیر ایران و آژانس به‌رغم نهایی شدن توافقات میان این دو، زمینه‌ مذاکرات بعدی را تقویت خواهد کرد، گفت: عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید بر مبنای تعهدات آژانس و به رسمیت شناختن حقوق قانونی کشورمان به‌صورت قاطع و شفاف مستند شود.

رضا طلائی‌نیک در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بیش از تعهدات قانونی‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته است، اظهار داشت: ایران همواره با انجام همه تعهدات مندرج در معاهده NPT و پادمان‌ها و نیز اجرای مدالیته‌ قبلی هیچ پرسش و ابهامی را بی‌پاسخ نگذاشته است.

وی ادامه داد: اعمال فشارهای سیاسی کشورهای ابرقدرت به آژانس و استفاده از اطلاعات غیرواقعی و شایعات رسانه‌ای از سوی غرب، سبب انحراف این سازمان بین‌المللی از مسیر حقوقی و فنی و جایگاه حرفه‌ای‌اش شده است.

طلائی‌نیک با تاکید بر اینکه ایران همواره روند همکاری حداکثری خود با آژانس را در راستای اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ادامه می‌دهد، تصریح کرد: با این وجود آژانس نباید با وجود حسن همکاری و اعتمادسازی کشورمان اجازه هر گونه سوءاستفاده سیاسی و امنیتی را به برخی از دولت‌ها بدهد.

وی با بیان اینکه مذاکرات اخیر ایران و آژانس به‌رغم نهایی شدن توافقات میان این دو، زمینه‌ مذاکرات بعدی را تقویت خواهد کرد، افزود: عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید بر مبنای تعهدات آژانس و به رسمیت شناختن حقوق قانونی کشورمان به‌صورت قاطع و شفاف مستند شود.

این کارشناس مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه هرگونه استفاده ابزاری غرب از آژانس علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان فضای همکاری‌ میان ایران و این سازمان بین‌المللی را تهدید می‌کند، خاطر نشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌تواند به موازات فضای مثبت بوجود آمده در مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ در آلماتی و با اتکا به موازین قانونی و حقوقی کشورمان مسائل باقی‌مانده را حل کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.