حقوق گمرکی واردات مواد اولیه به منطقه آزاد ارس کاهش یافت

صادق نجفی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اجرای این قانون در راستای حمایت از تولید و صنعت داخلی بوده و موجب افزایش سرمایه گذاری در منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به توانمندی بالای منطقه آزاد ارس در تولید کالاهای صنعتی، گفت: در آینده نزدیک این منطقه به یکی از قطب های تولیدی و صنعتی کشور تبدیل می شود.

نجفی با بیان اینکه در طرح جامع منطقه آزاد ارس، شهرک های صنعتی در حوزه های صنایع پاک و های تک، صنایع سنگین و صنایع ساختمانی طراحی شده ، افزود: فعالیت های اقتصادی این منطقه درحال تحول و گسترش است و در آینده نزدیک توسعه این منطقه نمود عینی بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: هم اکنون ۶۰ واحد تولیدی در فاز یک صنعتی ۱۳۵هکتاری منطقه آزاد ارس فعال است.

نجفی افزود: ۲۵۰ سرمایه گذار داخلی و خارجی مجوزهای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس را گرفته اند و درحال تکمیل مراحل سرمایه گذاری هستند.

براساس قانون ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور حقوق ورودی قطعات و مواد خارجی بکار رفته در کالاهای تولید یا پردازش شده در مناطق آزاد تجاری، صنعتی هنگام ورود به سرزمین اصلی به میزان درصد ارزش افزوده (تعیین شده توسط کمیسیون تعیین ارزش افزوده) کسر و مابقی اخذ خواهد شد.

اگرمواد اولیه و قطعات خارجی بکار رفته در کالاهای تولیدی یا پردازش شده در مناطق آزاد پیش از انجام فرآیند تولید، ترخیص و مراتب در مجوز کمیسیون تعیین ارزش افزوده لحاظ شده باشد، با رعایت مهلت مقرر در ماده ۱۳۵ قانون امورگمرکی(حداکثر درمدت شش ماه از صدور سند ترخیص مواد اولیه) هنگام ورود کالای تولید شده به سرزمین اصلی، مبلغی معادل درصد ارزش افزوده از حقوق ورودی پرداخت شده با رعایت مقررات مربوطه قابل استرداد است.

۷۲۳۲/۵۸۷/ ۶۸۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۳۱۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.