حقیقت‌پور:حق ۲۰ درصدی ایران از دریای خزر غیرقابل انکار است

چهارشنبه ۲۱ تیر – ۰۵:۵۸:۲۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

‌خبرگزاری آریا – نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، با تاکید بر سهم ۲۰ درصدی ایران از دریای خزر، گفت: اختصاص سهم کمتر از ۲۰ درصد در رژیم حقوقی به هیچ‌وجه مورد پذیرش ایران نبوده و ناقض منافع ملی است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، منصور حقیقت‌پور ‌با تاکید بر ضرورت حفظ حقوق ایران در دریای خزر، گفت: از ۶ هزار کیلومتر ساحل مشرف به دریای خزر، هزار کیلومتر آن متعلق به جمهوری اسلامی ایران است بنابراین اگر قرار باشد تقسیمی در حریم دریای خزر بین ۵ کشور ساحلی انجام شود، حداقل سهم ایران ۲۰ درصد خواهد بود.
نماینده مردم اردبیل، ‌نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اختصاص سهم کمتر از ۲۰ درصد در رژیم حقوقی به هیچ‌وجه مورد پذیرش ایران نیست، ادامه داد: به طور قطع بر پایه تقسیمی عادلانه جمهوری اسلامی ایران سهمی معادل ۲۰ درصد را برای خود محفوظ می‌داند.
وی با یادآوری وجود طرحی در گذشته مبنی بر حق ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر، تاکید کرد: این موضوع به قبل از تجزیه شوروی سابق برمی‌گردد، اما بعد از اینکه این کشور به ۴ کشور ساحلی مستقل تبدیل شد نباید حداقل سهم درنظر گرفته شده برای ایران کمتر از ۲۰ درصد باشد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره نحوه بهره‌برداری ایران از منابع دریای خزر، گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی که هنوز رژیم حقوقی دریای خزر به نتیجه مشخص نرسیده حق بهره‌برداری از منافع دریا را در ۲۰ درصد موردنظر برای خود محفوظ می‌داند، بر این اساس ایران باید بهره‌برداری از بستر دریا، اکتشافات در حوزه نفت وگاز، کشتیرانی و … را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم، با تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران برای اعمال حاکمیت هوایی در ۲۰ درصد از سهم خود در دریای خزر، افزود:‌ علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مراقبت هوایی را در حریم ۲۰ درصد دریای خزر انجام داده و آن را به عنوان حریم خاک ایران حفظ کند.
حقیقت‌پور درنظر گرفتن سهم کمتر از ۲۰ درصد در رژیم حقوقی دریای خزر را ناقض منافع ملی جمهوری اسلامی ایران خواند و تاکید کرد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران باید بستر گفت وگو، مذاکره و مشاوره‌های جدی را برای اختصاص حداقل سهم ۲۰ درصد به ایران را با کشورهای ساحلی فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه به جز کشورهای ساحلی هیچ کشور خارجی اجازه دخالت در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را ندارد‌، تصریح کرد: بر اساس کنفوانسیون‌های بین‌المللی هیچ کشوری حق ورود،‌ دخالت و اظهارنظر در مورد رژیم حقوقی دریای خزر را ندارد، در این زمینه کشورهای ساحلی نمی‌توانند فضای مداخله‌ برای سایر جریانات و کشورها فراهم کنند زیرا تصمیم گیری در این زمینه تنها در حیطه اختیارت ۵ کشور ساحلی است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،‌ با بیان اینکه ایران در حوزه ۲۰ درصد مجاز به بهره‌برداری در حوزه‌های مختلف کشتیرانی، ماهیگیری، نفت وگاز و … است، تصریح کرد: احداث دکل نفتی ایران در آب‌های خزر از جمله اقدامات مثبت در بهره‌گیری از منابع آن است که باید در سایر حوزه‌ها پیگیری شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۱۱۷۵۸۲۷۵۶۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.